Responsive websites

Over de urgentie en essentie

Je kent het vast en zeker: je wilt even snel via een webpagina een adres opzoeken op je smartphone en opent een webpagina. De webpagina opent zonder problemen, maar teksten zijn moeilijk leesbaar, afbeeldingen zijn zo groot als een postzegel en je krijgt kramp in je vingers van het scrollen en het vergroten of verkleinen van teksten en afbeeldingen.

Wat is een responsive website?

Een responsive website is, in tegenstelling tot bovenbeschreven ‘klassieke website’, een website die ‘reactief’ is: de website past zich automatisch aan tot het medium waarop de website wordt geopend. Of je de responsive website nu opent op je smartphone, tablet of laptop: de website anticipeert op het type apparaat en schermgrootte waarmee je de site bezoekt. Hierdoor worden knoppen, teksten, video’s, afbeeldingen en navigatie-elementen optimaal gepresenteerd, waardoor ze altijd goed te zien, lezen of gebruiken zijn.

Hoe kan ik controleren of mijn website responsive is?

Er zijn verschillende gemakkelijke manieren om te testen of jouw website gebruiksvriendelijk is. Allereerst kun je je eigen webpagina openen op je laptop om vervolgens je browservenster flink te verkleinen. Een responsive website zal automatisch de inhoud optimaal weergeven en dus zal het een en ander verschuiven; een non-responsive website zal zich daarentegen níet aanpassen waardoor bepaalde inhoud niet goed wordt weergegeven.

Je zou natuurlijk ook je website kunnen openen op een tablet of smartphone om te bekijken of de website zich aanpast aan de verhoudingen van deze apparaten.

Een laatste laagdrempelige manier om te testen of je mobiele website optimaal wordt gepresenteerd, is gebruik maken van deze gratis Google tool. Middels deze tool beoordeelt Google aan de hand van een aantal facetten of jouw pagina al dan niet mobielvriendelijk is.

Waarom is het belangrijk dat je website responsive is?

Ten eerste heeft de mobiele markt gezorgd voor een verschuiving van het internetgebruik. Maar liefst 330 miljoen internetgebruikers (van de totale 3,3 miljard internetgebruikers) zijn mobile-only internetgebruikers. Dat wil zeggen dat deze groep, welke alleen maar blijft stijgen, (bijna) nooit een desktop gebruikt om een website te raadplegen. Van oriëntatie tot aankoop, zowel online als offline: de smartphone speelt een gigantische rol in het proces van de consument. Zou jij bijvoorbeeld bij het uitzoeken van een restaurant in een onbekende stad kiezen voor de website die praktisch onleesbaar is of zou je gaan voor de gebruiksvriendelijke responsive website?

Een tweede argument wordt gepresenteerd door statistieken van Google zoekopdrachten. In maar liefst 8 landen (zoals de VS en Japan) is het aantal zoekopdrachten via smartphone het aantal zoekopdrachten middels desktop overstegen. Meer en meer landen zullen volgen en dit verschil zal alleen maar groter worden. Het is daarbij zeer interessant om de Google Analytics van je eigen pagina te bekijken om te zien waar jóuw website voornamelijk op wordt weergegeven. Als meer dan de helft van jouw bezoekers je website níet optimaal gepresenteerd krijgt, schreeuwt dit om actie.

Als laatste, maar zeer zeker niet als minste, hecht Google meer waarde aan ‘high responsive websites’. Google zet zich in om de wereld een stukje mooier te maken en doet dit onder andere door beter functionerende websites hoger te beoordelen dan minder functionerende websites. Een responsive website levert een betere ranking in Google op, waardoor de kans op attentie, overweging en conversie een stuk hoger is.

Welke ondernemer wil nu niet zijn of haar website optimaal presenteren op alle mogelijke apparaten én goed gevonden worden in Google? Ofwel: anno 2018 kan geen zelf respecterende ondernemer meer zonder een responsive website.

Is je website niet responsive en je wilt kijken naar de mogelijkheden voor een responsive website? Bekijk online de mogelijkheden en prijzen of Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.

 

Responsive websites
Responsive websites
Responsive websites