5 tips voor de maakindustrie om meer uit je website te halen tijdens COVID-19

Lees het in deze blog

De maakindustrie is een markt die vol in beweging is – maar ook een industrie die geraakt wordt door corona.

Voordat de coronapandemie toesloeg, zijn we gewend aan offline marketing en verkoop. Het coronavirus hindert deze offline vorm ernstig. Zo zijn beurzen en dergelijke onder de strenge coronamaatregelen niet mogelijk, wat het opbouwen van nieuwe relaties bemoeilijkt. Wanneer je offline mogelijkheden zo belemmerd zijn, is het belangrijker dan ooit om aandacht te schenken aan je online aanwezigheid en prestaties.

Daarom deel ik in deze blog vijf tips om als maakbedrijf meer met je website te doen in tijden van COVID-19, en uiteraard ook daarna.

 

1. Vindbaarheid

De gemiddelde B2B-koper geeft twaalf zoekopdrachten voordat hij interacteert met een bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat ruim 72% van de maakbedrijven zoekwoorden gebruikt, die hen pas laag in het rijtje van de meest gebruikte zoekmachines laat verschijnen. Dat is jammer, aangezien je potentiële klant zijn zoektocht vaak op Google begint. Daarom is het belangrijk dat je aandacht schenkt aan je zichtbaarheid, zodat je doelgroep je beter weet te vinden op Google.

Google beoordeelt je website op basis van drie elementen:

  • Techniek: Kan Google je website goed indexeren? Is je laadsnelheid optimaal? Is je website mobielvriendelijk? Zijn je URL’s logisch en netjes opgebouwd? Etc.
  • Inhoud: Heb je ook informatie op je website staan waar je doelgroep naar zoekt? Heb je de belangrijke keywords op de juiste manier verwerkt in je website? Bied je je informatie niet alleen aan in tekst, maar ook in andere vormen, zoals video en infographics? Etc.
  • Populariteit: Hoeveel websites linken naar jouw website? Maakt je bedrijf actief gebruik van social media? Heb je een sterke linkstructuur? Etc.

Er zijn meer dan 200 belangrijke punten om je website zo vindbaar mogelijk te maken. In toekomstige blogs zal ik hier dieper op ingaan. Wil je nu weten hoe jij de vindbaarheid van je website kunt verbeteren, mail dan naar tim@mindworkz.nl, dan stuur ik je een overzicht van tools en methodes waar je direct mee aan de slag kunt.

 

2. Content

68% van de kopers besteedt veel tijd aan het onderzoeken, lezen en bekijken van inhoudelijk informatie voordat ze overgaan tot actie, bijvoorbeeld het plannen van een verkennend gesprek.

Eigenlijk zoekt een klant veel meer informatie dan een website doorgaans aanbiedt. Vaak zien we dat een website vooral in grove lijnen informatie aanbiedt over de mogelijkheden, terwijl de vraag van de potentiële klant veel verder gaat. Er is dus een gat tussen het online informatieaanbod en de vraag van de klant.

Het bieden van de juiste informatie op het juiste moment is daarom ook de sleutel tot een succesvolle website.

Kennisbank

Een goed voorbeeld van een juist informatieaanbod is een kennisbank. Je klanten maken een beslissing op basis van extreem veel (technische) informatie, die moeilijk af te vangen is in normale webpagina’s. Met een kennisbank kun je deze informatie op een optimale manier etaleren en presenteer je jezelf als kennisleider binnen jouw segment. Daarbij toont een kennisbank niet alleen je expertise, maar zorgt hij ook voor een betere vindbaarheid, doordat je de juiste content online aanbiedt.

 

3. Lead identificatie

98% van je bezoekers bekijkt alleen je website, zonder tot actie over te gaan. Het is waardevol om te weten wie je bezoekers zijn, zodat je in die wetenschap verkoopkansen kunt genereren.

Er zijn talloze softwareoplossingen om zakelijke leads te identificeren, zonder dat het in strijd is met de AVG. De software herkent IP-adressen en gebruikt deze vervolgens in combinatie met met de eigen opgebouwde database. Zo maak je inzichtelijk welke bedrijven je website hebben bezocht en welke pagina’s ze hebben bekeken. Op basis van deze informatie wordt er een score aan je lead gekoppeld, die een indicatie geeft hoe warm of koud deze lead is. Deze informatie kun je uiteindelijk gebruiken om je website te verbeteren, maar je salesafdeling kan hier ook actief mee aan de slag gaan.

In toekomstige blogs zal ik hier dieper op ingaan. Wil je een overzicht ontvangen van softwarepakketten die wij aanraden, stuur dan een mail naar tim@mindworkz.nl, dan stuur ik je een overzicht.

 

4. Lead Capturing

60% van de industriële bedrijven bekijkt marketing niet vanuit leadgeneratie of sales. In mijn ogen is dit een gemiste kans. Je website zou een bron moeten zijn om leads te genereren en je verkoopafdeling te voeden.

Zoals ik hierboven al benoemde, is het mogelijk om bezoekers te identificeren. Nog beter is het om bezoekers ook om te zetten tot concrete leads door acties die de bezoeker zelf heeft uitgevoerd.

De meest gebruikte vorm is om de bezoeker zijn gegevens te laten invullen, wanneer hij jou een specifieke vraag stelt. Dit doe je via opt-in-formulieren. Nadat je bezoekers hun gegevens hebben ingevuld, ontvangen ze de aangevraagde informatie per mail.

Deze vorm hebben we bijvoorbeeld geïmplementeerd bij onze klant ACB Transportbanden. Op hun website kun je per product technische documentatie aanvragen in ruil voor je naam, e-mail en bedrijfsnaam. Na invullen van het formulier ontvangt de aanvrager de technische documentatie per mail. De salesafdeling kan vervolgens deze leads opvolgen en het gesprek aangaan.

 

5. Integratie CRM

Om maximaal rendement te halen uit je website is een integratie met je CRM noodzakelijk. Op deze manier worden aanvragen structureel opgevolgd en wordt het proces goed gewaarborgd.

Enkele voordelen om een integratie te maken met je CRM zijn:

  • Altijd toegang tot actuele gegevens van je leads;
  • Tijdbesparing, doordat je alle informatie centraal beheert;
  • Een betere klantervaring, doordat je de juiste informatie altijd bij de hand hebt;
  • Meer mogelijkheden om belangrijke KPI’s van je verkoopproces te meten.

 

Hulp nodig?

Hopelijk biedt dit artikel je inspiratie om als maakbedrijf meer uit je website te halen – vooral wanneer je minder gebruik kunt maken van je offline mogelijkheden. Mocht je hier hulp bij nodig hebben of wil je graag sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie, voel je dan vrij om een mail te sturen naar tim@mindworkz.nl of plan direct een afspraak met mij in.

Afspraak inplannen