5 tips voor een effectieve homepagina van je B2B-website

Tim Cosson
donderdag 3 december 2020
4 minuten

Een website die veel klanten naar je toetrekt, beantwoordt binnen vijf seconden drie simpele vragen: wie ben je? Welk probleem los je op? Hoe kan je bezoeker zaken met je doen? Helaas beantwoorden veel homepagina’s deze vragen niet duidelijk genoeg. Daarom geef ik je in deze blog vijf tips om beter in te spelen op die drie vragen.

1. Voorzie je website van een eenvoudig te begrijpen tagline

Het doel van websites is drastisch veranderd in de laatste jaren. Waar een website ooit was bedoeld om vooral informatie te geven over je bedrijf, daar is hij nu meer een marketingmiddel, dat onderdeel is van je marketingstrategie. Je website moet vooral simpel, aantrekkelijk en klantgericht zijn, een afspiegeling van de boodschap die je merk of bedrijf aan je bezoeker wil overbrengen.

Helaas zien we te vaak taglines die alleen maar verwarring oproepen, vaag zijn en niet direct communiceren wat je doet en welk probleem je oplost. Dat is zonde, want je bezoeker wil binnen vijf seconden weten wat je doet en wat je voor hem of haar kunt betekenen. Doe je dat niet, dan raak je hem of haar kwijt en loop je een potentiële klant mis.

Wij adviseren daarom altijd een simpele tagline, die eenvoudig te begrijpen is en geen ruimte laat voor een andere interpretatie. De slogan van Mindworkz is bijvoorbeeld erg simpel: ‘wij bouwen websites’. Deze tagline vertelt wat we doen, en mensen zien ons daardoor als websitebouwers.

Als je een duidelijke tagline hebt, zorg dan dat deze direct in beeld komt wanneer iemand je website opent.

2. Je website moet een duidelijke calls to action bevatten

Je bezoekers willen graag weten hoe ze zaken met je kunnen doen. Daarom is het belangrijk om hen aan te zetten tot actie, bijvoorbeeld met opvallende buttons.

Voordat je dit soort buttons plaatst, bepaal je eerst wat het primaire doel van je website is. Wat wil je dat je bezoekers uiteindelijk doen? Een offerte aanvragen? Een kennismakingsgesprek plannen? Direct online bestellen?

Als je dit eenmaal weet, zorg je vervolgens dat je dit primaire doel communiceert met een call-to-action-button. Als je bijvoorbeeld wil dat mensen een afspraak met je plannen, toon dan een duidelijk zichtbare afspraakbutton op je homepagina – het liefst onder of in de buurt van je tagline.

3. Toon afbeeldingen van klanten die succesvol je product of dienst gebruiken

Wanneer je afbeeldingen maakt of selecteert voor je website, heb je misschien de neiging om afbeeldingen te kiezen van jezelf en je organisatie. Je maakt een website echter niet voor jezelf, maar voor je ideale klant. Alles wat je op je website zet, moet afgestemd zijn op je ideale klant – ook afbeeldingen.

Laat vooral afbeeldingen zien van mensen die je product of dienst afnemen. Probeer ook de emotie van deze klanten te tonen. Mensen kopen je product of dienst namelijk op basis van emotie of willen een probleem oplossen dat met een emotie gepaard gaat.

Mindworkz bouwt bijvoorbeeld websites die eenvoudig te beheren zijn. Iemand wil dan klant bij ons worden, omdat zijn website zonder onze hulp moeilijk te beheren is. Het echte, onderliggende probleem is in dit geval de frustratie en het tijdverlies vanwege zijn moeilijk te beheren website. Met onze oplossing wint deze klant tijd en krijgt hij weer plezier in het bijhouden van de website.

Betekend overigens niet dat je helemaal geen foto van je zelf en je organisatie op je website mag plaatsen, maar start in ieder geval met klantgerichte foto’s.

4. Geef een voorproefje weg

Gemiddeld genomen converteert 1% van de bezoekers tot een concrete lead of aanvraag. Dit betekent dat 99% geen actie onderneemt, wat doodzonde is. Dit kan komen doordat je de bezoeker direct vraagt om zaken met je te doen, terwijl hij of zij alleen maar op zoek is naar wat meer informatie en deze optie niet biedt.

Om toch in contact te blijven met deze bezoeker en hem iets van waarde te bieden, kun je hem op je website gratis iets aanbieden in ruil voor zijn e-mailadres. De meest simpele vorm van zo’n weggevertje is een PDF, waarin je bijvoorbeeld tips geeft, rapporteert over trends en ontwikkelingen in de markt, meer diepgang biedt over je product of dienst door middel van een case, etc.

Je zult zien dat je op deze manier in contact blijft met je potentiële klant. Via de mail stuur je meer tips en blijf je waarde bieden. Op deze manier onthoudt deze potentiële klant je. Het resultaat: een hoger percentage van je bezoekers converteert uiteindelijk tot een concrete lead.

5. Splits je producten en diensten duidelijk op

Wanneer je meerdere producten en diensten aanbiedt die ieder een ander probleem oplossen, kan het verwerken van deze op je homepagina lastig zijn. Bied je veel producten en diensten aan, ga dan na welke het populairst zijn en plaats bijvoorbeeld de belangrijkste drie op je homepagina. De rest splits je op je dienstpagina uit in “minihomepagina’s”, waarop je bovenstaande tips afzonderlijk en specifiek kunt toepassen.

Naast deze tips zijn er uiteraard nog meer zaken die bijdragen aan meer conversie. Maar mijn advies is om te starten met deze tips. Kijk in hoeverre je deze al in je website hebt verwerkt en of je daar nog winst kunt behalen. Mocht je hier nog hulp of advies bij nodig hebben, mail je vraag dan gerust naar tim@mindworkz.nl.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.