Alles wat je moet weten over linkbuilding

Tim Cosson
maandag 28 november 2022
4 minuten

Wil je dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van Google? Dan kun je verschillende Search Engine Optimization-tactieken (zoekmachineoptimalisatie- of SEO-tactieken) inzetten. Een erg belangrijke SEO-tactiek is het verkrijgen van backlinks, oftewel linkbuilding. Daarom in dit artikel alles wat je moet weten over linkbuilding.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een SEO-tactiek waarbij je actief waardevolle backlinks verzamelt. Backlinks zijn links vanaf externe websites naar jouw website. Wanneer een website met een link naar jouw website verwijst, dan geldt dat als een aanbeveling voor jouw website. Daarbij is het aantal backlinks belangrijk, maar ook de kwaliteit van de verwijzing.

Wat is het doel van linkbuilding?

Linkbuilding is een methode die website-eigenaren en marketeers inzetten met een hogere waardering door zoekmachines als doel. Daarbij gaat het er vooral om dat Google de website hoger waardeert, omdat dit wereldwijd (en zeker in Europa) de meest populaire zoekmachine is. Google heeft zelf bevestigd dat backlinks tot de top drie van de rankingfactoren behoren, naast de content op de pagina en het AI-algoritme RankBrain.

Door kwalitatieve backlinks te verzamelen, zorg je er dus voor dat jouw webpagina’s hoger scoren in de zoekresultaten, wanneer gebruikers zoeken op bepaalde zoekwoorden. Een hogere positie in Google betekent meer organisch (onbetaald) verkeer naar jouw website. Kortom: meer bezoekers en dus meer potentiële klanten.

Waarom is linkbuilding belangrijk voor SEO?

Je vraagt je misschien af waarom linkbuilding zo’n belangrijk onderdeel is binnen SEO. Waarom hecht Google hier zo veel waarde aan? Om dit te kunnen begrijpen, moeten we terug naar de begintijd van online zoekmachines.

De begintijd van online zoekmachines

Tot halverwege de jaren ’90, nog voor de komst van Google, werkten online zoekmachines eigenlijk heel eenvoudig. Een gebruiker voerde een zoekopdracht in en gebruikte daarbij een of meer trefwoorden. De zoekmachine zocht op het web naar webpagina’s waarop deze trefwoorden voorkwamen. De volgorde van de zoekresultaten werd bepaald aan de hand van het aantal keren dat de trefwoorden voorkwamen op de pagina. Hoe vaker het trefwoord op de pagina voorkwam, hoe hoger de webpagina scoorde in de zoekresultaten.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, zorgde dit niet altijd voor de beste resultaten. Het aantal keren dat een trefwoord wordt genoemd op een pagina, zegt immers niets over de kwaliteit van de content. Bovendien werd er veel misbruik van gemaakt. Website-eigenaren plaatsten populaire zoektermen op hun website, zodat ze meer verkeer naar hun website kregen, ook al hadden die termen niets te maken met hetgeen ze op die pagina aanboden.

De komst van Google

Larry Page en Sergey Brin besloten dat het anders moest. Zij wilden een zoekmachine ontwerpen die de gebruiker ook echt relevante en kwalitatieve zoekresultaten toonde. Ze ontwierpen een systeem dat ze PageRank noemden. Dit systeem keek niet alleen naar de overeenkomst tussen woorden in de zoekopdracht en op de webpagina, maar ook naar verschillende signalen die iets zeiden over de kwaliteit van de pagina.

Het systeem PageRank ligt nog altijd aan de basis van het succes van Google: Google is steeds beter geworden in het koppelen van zoekopdrachten aan relevante, kwalitatieve en bruikbare zoekresultaten.

Het aantal backlinks als teken van kwaliteit

Voer je een zoekopdracht in, dan doorzoekt PageRank honderden miljarden webpagina’s, die het vervolgens rangschikt op basis van verschillende factoren. Een belangrijke rankingfactor is de kwaliteit van de content. Om de kwaliteit van je content te bepalen, kijkt het systeem naar signalen die iets zeggen over de deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid van de inhoud op je pagina.

Een belangrijk signaal als het gaat om de kwaliteit van de content zijn backlinks. Google ziet een backlink als het ware als een ‘aanbeveling’ voor jouw pagina. Daarbij gold in eerste instantie: hoe meer aanbevelingen, hoe beter. Elke backlink werd gezien als een stem op jouw website en hoe meer stemmen je kreeg, hoe hoger je scoorde.

Kwalitatieve backlinks als teken van kwaliteit

Hiervan werd echter al snel misbruik gemaakt. Er ontstonden websites die alleen maar bedoeld waren om te linken naar andere pagina’s (zogenaamde ‘link farms’). Website-eigenaren konden links op deze pagina’s kopen, enkel en alleen om zo hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Omdat zo’n backlink niets zegt over de kwaliteit van de pagina waarnaar gelinkt wordt, is Google dit uiteindelijk gaan afstraffen.

Google kijkt daarom nu niet alleen naar het aantal backlinks, maar vooral ook naar de kwaliteit van deze backlinks. Kwalitatieve backlinks zorgen voor een betere score in de zoekresultaten van Google, terwijl niet-kwalitatieve backlinks er juist voor zorgen dat je pagina lager scoort.

Wanneer zijn backlinks waardevol en wanneer niet?

Maar wat is nu een kwalitatieve backlink? Een kwalitatieve backlink voldoet aan de volgende eisen:

  1. De backlink is een dofollow-link. Google maakt onderscheid in (do)follow- en nofollow-links. Een nofollow-link is een link die Google niet mag volgen en waarvan de zoekmachine de achterliggende pagina dus niet kan indexeren. Google negeert deze links en telt ze niet mee als ‘stem’ voor jouw pagina. Een dofollow-link mag Google wel volgen en indexeren. Deze telt dus wel mee als ‘stem’ voor jouw pagina.Tip: Vraag bij de website-eigenaar die jouw backlink plaatst na, of het om een follow- of nofollow-link gaat. Dit stelt de website-eigenaar in via de HTML-code op de pagina.
  2. De pagina die linkt naar jouw webpagina is van hoge kwaliteit. Het is beter als de pagina waarop naar jouw website wordt verwezen door Google wordt gezien als een pagina die betrouwbaar is en waarop kwalitatieve content staat. Kijk dus ook of de pagina zelf voldoende backlinks heeft, of de teksten van hoge kwaliteit zijn en of er niet sprake is van een zogenaamde ‘link farm’.
  3. De pagina die linkt naar jouw webpagina wordt goed bezocht. Hoe meer verkeer er plaatsvindt naar de webpagina, hoe beter. Een backlink op een populaire website, zoals een nieuwswebsite of een populaire blog, is dus veel waard.
  4. De pagina die linkt naar jouw webpagina heeft een relevant onderwerp. Het onderwerp van de pagina die naar jouw webpagina linkt, moet aansluiten bij het onderwerp van jouw webpagina.

Mindworkz: websites die doelen bereiken

Wil je ook een website die hoog scoort in de zoekresultaten van Google? Wij bouwen een website waarmee je jouw doelen bereikt. Benieuwd hoe wij dat doen? Plan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.