Eye tracking-onderzoek voor een website

wat is het en hoe kun je het toepassen?

Met een goede website trek je niet alleen veel bezoekers, maar zet je deze bezoekers ook om in leads of klanten. Je website moet er daarom niet alleen mooi uitzien, maar ook gebruiksvriendelijk zijn en geoptimaliseerd voor conversie. Maar hoe weet je nu of jouw website gebruiksvriendelijk is? En waarom leidt de ene website vaker tot conversie dan de andere? Een van de manieren waarop je antwoord kunt geven op deze vragen is door middel van een eye tracking-onderzoek. In dit artikel leggen we uit wat eye tracking precies inhoudt en wat je eraan hebt voor jouw website.

 

Wat is een eye tracking-onderzoek?

Eye tracking betekent letterlijk: het volgen van het oog. Eye tracking is dan ook een techniek waarbij je de oogbewegingen van mensen exact volgt. Deze techniek wordt in marktonderzoek gebruikt om de usability, of gebruiksvriendelijkheid, van bijvoorbeeld een website, webshop, app of digitale nieuwsbrief te verbeteren. Een camera volgt elke oogbeweging tot op de millimeter nauwkeurig. Zo kom je erachter welke onderdelen van een beeld de aandacht grijpen, afleiden of genegeerd worden.

Wil jij een eye tracking-onderzoek laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Liever eerst meer informatie? Lees dan vooral verder.

 

Eye tracking-onderzoek voor website

Eye tracking-onderzoek helpt je bijvoorbeeld om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Naar welke onderdelen op mijn website kijken bezoekers?
  • Welke onderdelen op mijn website negeren bezoekers?
  • Kijken bezoekers naar de onderdelen die voor mij belangrijk zijn?
  • Scrollen bezoekers wel naar beneden?
  • Waar lopen bezoekers vast?
  • Waar kijken bezoekers naar voordat ze tot conversie overgaan?
  • Waar kijken bezoekers naar voordat ze besluiten de website te verlaten?

Antwoorden op deze vragen helpen je om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren en de conversieratio te verhogen.

 

Wat is conversie en wat is conversieratio?

Het uitvoeren van een eye tracking-onderzoek kan, zoals gezegd, helpen om je conversieratio te verhogen. Maar wat is een conversie en wat is de conversieratio eigenlijk?

  • Een conversie is een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan: een aankoop doen, het aanvragen van een offerte, contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief en nog veel meer.
  • De conversieratio is het percentage van de bezoekers dat tot zo’n actie overgaat.

Een goede en gebruiksvriendelijke website heeft een hogere conversieratio. Met andere woorden: een hoger percentage bezoekers gaat over tot een voor jou waardevolle actie.

 

Eye tracking-onderzoek door Mindworkz

Wil je een eye tracking-onderzoek laten uitvoeren door Mindworkz? Dat kan! We nodigen dan vijf tot tien mensen uit die representatief zijn voor de doelgroep die jij met jouw website wilt bereiken. We laten deze mensen jouw website bekijken en vragen hun bepaalde taken uit te voeren. Een camera volgt ondertussen de oogbewegingen van deze personen. Deze proefpersonen mogen ook alles roepen wat ze denken of waar ze tegenaan lopen. Dit noteren we allemaal.

De oogbewegingen zetten we om in een heatmap. Dit kun je zien als een visuele representatie van de oogbewegingen. De heatmap geeft met verschillende kleuren en lijnen aan waar een bezoeker naar kijkt, hoe lang hij ernaar kijkt en wat hij negeert.

Aan de hand van deze heatmap en de opmerkingen van de proefpersonen maken wij een aanbevelingsrapport. Hierin maken we helder welke onderdelen van je website je moet aanpassen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en de conversie te verhogen. Interesse? Maak nu een afspraak.

 

Onderzoek voor prototype website

Het fijne aan een eye tracking-onderzoek is dat de website nog niet online hoeft te zijn, om dit onderzoek uit te kunnen voeren. Je kunt eye tracking-onderzoek ook gebruiken om het prototype van een website te testen. Dat is ook hoe wij het liefst werken.

Het is het best om je website al in een vroeg stadium − tijdens het ontwerpproces − te testen aan de hand van een eye tracking-onderzoek. Je komt er dan snel achter welke elementen goed werken en welke niet. Zo kun je snel schakelen en eventuele problemen vroegtijdig oplossen. De eerste versie van de website is dan direct een goed en strak product, waarop klanten doen wat je wilt dat ze doen en waarmee je bereikt wat je wilt bereiken.

 

Voor welke bedrijven is een eye tracking-onderzoek interessant?

Een eye tracking-onderzoek is interessant voor bedrijven met een conversiegerichte website. Dit zijn websites met een duidelijk en belangrijk doel. Denk hierbij aan:

  • verkopen via de website (webshops);
  • offerteaanvragen;
  • downloaden van bestanden zoals technische handleidingen of e-books;
  • inschrijven voor de nieuwsbrief.

Een volledig eye tracking-onderzoek vraagt om een investering maar creëert zeer waardevolle inzichten.

 

Alternatieven: mouseflow of hotjar

Wil je op een goedkope en laagdrempelige manier aan de slag met usability? Gebruik dan Mouseflow of Hotjar. Deze tools geven veel inzicht in de manier waarop bezoekers jouw website gebruiken. De tools kijken:

  • hoe een bezoeker zijn cursor over de pagina beweegt;
  • hoe bezoekers door jouw site bladeren;
  • waar een bezoeker op klikt;
  • tot waar een bezoeker scrolt;
  • hoe bezoekers jouw formulieren invullen.

De tool die je gebruikt, houdt al deze muisbewegingen van alle bezoekers bij. Je kunt dit later als filmpje terugkijken of laten omzetten in een heatmap. Zo krijg je een duidelijk beeld van de punten waarop je bezoekers moeilijkheden tegenkomen, in de war raken of je website verlaten.

Om deze tools te kunnen gebruiken, moet je een account aanmaken en een stukje code op je website (laten) plaatsen. Meer informatie over de tools vind je op de website van mouseflow of hotjar.

 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over een eye tracking-onderzoek? Neem dan contact met ons op.