Features, benefits, value

Welke waarde levert jouw product of dienst?

Een uitdaging waarmee veel bedrijven en merken te maken hebben, is het vaststellen welke voordelen en waarde hun product of dienst oplevert.

Wij drukken deze kenmerken graag uit in features, benefits en value.

Onder deze termen verstaan wij de volgende definities.

 

Features

Een feature, in het Nederlands ook wel functionaliteit, is wat je product of je dienst inhoudt.

Hierbij kun je denken aan een website met beheersysteem of een accountantskantoor dat belastingaangiften controleert en indient.

Meestal weten we goed wat we doen en is het definiëren hiervan eenvoudig.

 

Benefits

Benefits zijn de voordelen of resultaten dat je product of dienst je klant oplevert door het te gebruiken.

Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig je website zelf beheren zonder enige technische kennis, of meer tijd aan je bedrijf werken doordat je zelf geen belastingaangiften hoeft te doen.

Uiteindelijk zijn je benefits terug te brengen tot het probleem dat je product of dienst oplost.

 

Value

Value is een wat minder bekende term, maar de onderliggende motivaties of de waarde die je levert, zet je potentiële klant echt aan tot actie.

Je klant heeft bijvoorbeeld minder frustratie en meer plezier in het bijhouden van zijn website of geen zorgen meer over incorrecte belastingaangiften.

Je value, oftewel de waarde die jij je klanten brengt, is altijd terug te brengen tot een emotie of gevoel – en mensen kopen op basis van emotie.

Een aantal emoties waar je aan kunt denken zijn:

  • Zelfverzekerdheid
  • Vertrouwen
  • Minder zorgen
  • Geluk
  • Plezier
  • Enthousiasme
  • Voldoening
  • Verrassing

Wanneer je teksten schrijft voor je website, doe je jezelf tekort wanneer je alleen over het ‘wat’ vertelt.

Mensen kopen niet alleen een product of dienst (feature), maar bovenal de voordelen (benefits) die een product of dienst oplevert in combinatie met de waarde (value).

 

Huiswerk

Kies een van je producten of diensten.  Maak vervolgens een tabel die er als volgt uitziet:

Features Benefits Value
 

 

 

 

 

Noem in de eerste kolom alles wat je dienst of product doet.

Vul daarna per regel in welk voordeel en welke waarde die feature met zich meebrengt.

Tip: gebruik transitiewoorden als zodat en waardoor.

Bijvoorbeeld: “Ik lever een website met een beheersysteem, zodat mijn klant eenvoudig en efficiënt zijn website kan beheren, zonder technische kennis, waardoor hij minder frustratie ervaart in het bijhouden van zijn website.”

 

Hopelijk biedt dit artikel je wat inspiratie en hulp.

Mocht je willen sparren over hoe jij de features, benefits en value voor jouw diensten en producten kunt definiëren, plan dan online een afspraak met me in.

We spreken elkaar dan snel!

Afspraak maken