Het belang van een goed zoekwoordenonderzoek

Tim Cosson
woensdag 18 januari 2023
4 minuten

Een goede manier om meer bezoekers op je website te krijgen, is door middel van  zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization of SEO). Een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie is een zoekwoordenonderzoek. Maar wat is een zoekwoordenonderzoek eigenlijk? Wat is het belang van een goed zoekwoordenonderzoek? En hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit? We vertellen je er alles over in deze blog.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Wil je meer verkeer vanaf zoekmachines naar jouw website? Dan is het belangrijk om goed te scoren op bepaalde zoekwoorden die passen bij het product of de dienst die jij aanbiedt. Een zoekwoordenonderzoek, ook wel keyword research genoemd, is daarom de eerste stap in een succesvolle SEO-strategie. Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je welke zoektermen potentiële klanten invoeren in zoekmachines zoals Google, wanneer ze op zoek zijn naar (informatie over) producten en diensten uit jouw branche.

Wat is het belang van een zoekwoordenonderzoek?

Wanneer je wilt dat jouw website goed wordt gevonden via zoekmachines zoals Google, is het van groot belang om eerst te achterhalen welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken. Een goed zoekwoordenonderzoek is dan ook de basis voor het inrichten van jouw website. Deze woorden moeten terugkomen in alle belangrijke onderdelen van je website, zoals de URL’s, headers, paginatitels, etcetera. Dit zorgt voor herkenbaarheid onder je bezoekers.

Vervolgens kun je de zoekwoorden gebruiken om gericht landingspagina’s en blogs te schrijven, geoptimaliseerd op een bepaalde zoekterm. Zo kunnen zoekmachines jouw pagina’s makkelijker koppelen aan relevante zoekopdrachten. Dit zorgt ervoor dat jouw webpagina’s hoger scoren in de zoekresultaten, waardoor meer bezoekers op jouw website terechtkomen. Als het goed is, levert dit je uiteindelijk meer klanten en dus meer inkomsten op.

Zoekvolume en concurrentie

Voordat je een zoekwoordenonderzoek gaat uitvoeren, is het belangrijk om iets te weten over de termen ‘zoekvolume’ en ‘concurrentie’ en – daarmee samenhangend – shorttail- en longtail-zoekwoorden.

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak naar een bepaald zoekwoord wordt gezocht over een bepaalde tijd. Wanneer bijvoorbeeld 170 mensen per maand zoeken op de term ‘schoenenwinkel Veendam’, dan is het zoekvolume voor die term 170. Het zoekvolume zegt dus iets over de populariteit van een zoekwoord. Dit geeft een indicatie van hoeveel verkeer een bepaalde zoekterm jouw website kan opleveren.

Bij een zoekwoordenonderzoek is het echter belangrijk om niet alleen te kijken naar zoekvolume, maar ook naar de concurrentie op de zoekterm. Een zoekterm als ‘autoverzekering’ heeft een enorm hoog zoekvolume, maar het aantal pagina’s dat probeert te scoren op deze term is ook enorm. Het is daarom voor deze zoekterm lastig om hoog in de zoekresultaten terecht te komen.

Shorttail-zoekwoorden zijn heel algemene zoektermen, meestal bestaande uit één of twee woorden, zoals ‘schoenen’, ‘jurk’, ‘autoverzekering’, maar ook ‘restaurant Amsterdam’. Het zoekvolume en de concurrentie op deze zoektermen is vaak heel groot. Een hoge positie in Google op zulke zoektermen levert je waarschijnlijk veel bezoekers op, maar is ook erg lastig om te bereiken.

Longtail-zoekwoorden zijn specifiekere zoektermen, meestal bestaande uit ten minste drie woorden. Denk bijvoorbeeld aan de zoekterm ‘vegetarisch restaurant Amsterdam’, maar ook vragen of zinnen, zoals ‘Wat is een goede autostoel voor een baby?’ Het zoekvolume en de concurrentie op dit soort zoektermen is vaak veel lager. Een hoge positie in Google op zo’n term levert je misschien minder bezoekers op, maar is wel veel makkelijker te verkrijgen. Bovendien bereik je hiermee mensen die veel specifieker op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. De bezoekers die je krijgt, gaan waarschijnlijk eerder over tot conversie en zijn daarmee waardevoller.

Wanneer je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, is het dus van belang om de ideale balans te vinden tussen zoekvolume en concurrentie. Een zoekterm met een hoog zoekvolume en lage concurrentie levert je het meest op.

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een zoekwoordenonderzoek bestaat uit een aantal stappen:

  1. Brainstormen: maak een lijst met termen waarop jij graag gevonden wilt worden. Verplaats je hierbij in jouw ideale klant: waarop denk je dat de klant zoekt? Waarop wil de klant antwoord krijgen? Noteer alles wat in je opkomt.
  2. Doe onderzoek bij (potentiële) klanten: vraag mensen in je omgeving en/of (potentiële) klanten welke zoektermen zij zouden invoeren, wanneer ze via een zoekmachine op zoek zouden zijn naar jouw product of dienst. Zo kom je al snel op een grote verscheidenheid aan zoektermen.
  3. Gebruik Google Suggest (gerelateerde zoekopdrachten): wanneer je een aantal zoektermen hebt bedacht, kun je deze invoeren in Google zoals je dat normaal ook zou doen. Google geeft je automatisch een aantal suggesties. Deze suggesties geven een goed beeld van de termen die jouw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten.
  4. Gebruik zoekwoordentools: nu je een goed idee hebt van de zoektermen die je zou kunnen gebruiken op je website, kun je een echt zoekwoordenonderzoek gaan uitvoeren. Hiervoor kun je verschillende zoekwoordentools gebruiken, waaronder de Keyword Planner van Google Ads, Ubersuggest en Google Search Console. In deze tools voer je zoektermen in die relevant zijn voor jou, waarna de tool je een lijst met mogelijke zoektermen geeft met daarbij informatie over het zoekvolume en de concurrentie op de term.
  5. Selecteer de juiste zoekwoorden: kies uit deze lijst de juiste zoekwoorden. Kies hierbij het liefst zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie; deze leveren je immers het meest op. Zorg dat je naast shorttail-zoekwoorden ook een aantal longtail-zoekwoorden hebt waarop je je wilt richten.
  6. Optimaliseer je content: de volgende stap is natuurlijk het gebruiken van deze zoekwoorden bij het optimaliseren van je website. Gebruik de zoekwoorden die je hebt uitgekozen bij het schrijven van je content. Maak daarbij onderscheid in zoektermen die je wilt gebruiken voor landingspagina’s en zoektermen die je wilt gebruiken voor blogs. Met name langere zoekopdrachten en vragen zijn vaak erg geschikt voor blogs, terwijl de kortere zoektermen (met voldoende zoekvolume en niet te hoge concurrentie) geschikt zijn voor landingspagina’s.

Mindworkz: websites die doelen bereiken

Wil je ook een website die hoog scoort in de zoekresultaten van Google? Wij bouwen een website waarmee je jouw doelen bereikt. Benieuwd hoe wij dat doen? Plan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.