Het belang van sterke formulieren

Bezoekers omzetten naar potentiële klanten

Het hebben van goede formulieren en landingspagina’s is een uitstekend hulpmiddel om bezoekers van je website te converteren tot potentiële klanten. Maar wat maakt nu een goed formulier? Welke gegevens heb je nodig? En bovenal: welke gegevens heb je vooral níet nodig?

Formulieren

De belangrijkste regel, eveneens toepasbaar op landingspagina’s: less is more! Ben je alleen op zoek naar een e-mailadres? Waarom zou je dan nog vragen om overige NAW-gegevens? Denk goed na over het doel van je formulier en elimineer zoveel mogelijk velden. Ieder in te vullen veld is immers een (kleine) drempel voor je bezoeker om datgene te doen wat je zo graag wilt: gegevens invullen!

Stelregel twee: wees duidelijk en overzichtelijk in je formulieren. Een lijstje van factoren die hieraan bijdragen:

  • Zorg dat de invulvelden groot genoeg 
  • Zorg dat de fonts waarmee gegevens worden ingevuld worden groot genoeg
  • Zorg dat je duidelijk communiceert welke velden verplicht zijn en welke optioneel 
  • Zorg dat je duidelijk communiceert welke informatie ontbreekt op het moment dat een persoon essentiële informatie (nog) niet heeft ingevuld.
  • Pas de grootte van je invulvelden aan op de verwachte input. Een straatnaam heeft bijvoorbeeld een groter veld nodig dan een postcode.
  • Wees duidelijk in het type informatie dat je verwacht per veld en vul deze eventueel al vooraf in met de te verwachten gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld al een willekeurige straatnaam klein en cursief presenteren in het overeenkomstige veld.

Verder zijn er nog enkele algemene tips die ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk conversie wordt gegenereerd middels je formulier:

  • Maak, indien een gebruikersnaam gewenst is, van het e-mailadres de gebruikersnaam. Op deze manier elimineer je het veld ‘gebruikersnaam’ en hoeft de gebruiker maar één ‘naam’ te onthouden.
  • Laat de computer werk doen. Op het moment dat je bijvoorbeeld reeds een postcode en huisnummer hebt verkregen, kan de computer het adres genereren. En als een persoon eerder heeft aangegeven ‘particulier’ te zijn, dan kan de computer automatisch het veld ‘KvK-nummer’ elimineren. Er zijn voldoende scripts die dit uitstekend kunnen uitvoeren.
  • Laat, indien nodig, mensen zelf hun wachtwoord 
  • Probeer klantgegevens in delen te verkrijgen. Het kan wellicht teveel van het goede zijn om bij het aanmaken van een nieuw profiel op je webshop direct om een postadres te verzoeken. Beter vraag je hier pas om, op het moment dat deze informatie essentieel is. In dit specifieke geval dus pas wanneer het account een bestelling plaatst.
  • Denk goed na over het al dan niet gebruiken van een Captcha. Deze Turing-test zorgt ervoor dat automatische bots worden onderscheiden van échte gebruikers, middels bijvoorbeeld een simpele rekensom, opdat jouw formulier geen slachtoffer wordt van spam. Mijn advies is echter om pas gebruik te maken van zo’n Captcha op het moment dat blijkt dat je daadwerkelijk slachtoffer bént geworden van spam. Tot die tijd: elimineer ook dit veld, aangezien het wederom een kleine drempel is voor je potentiële lead.

Als je formulier voldoet aan alle bovenstaande items, is de kans groter dat het potentiële klanten zal opleveren.

Landingspagina’s

Het creëren van de juiste landingspagina’s ten behoeve van optimalisatie van je campagnes, is tevens een niet te onderschatten factor. Lees dit artikel, welke ik in het verleden reeds heb geschreven, over de do’s en don’ts van zo’n pagina.

Zoals vaker aangegeven: meten is weten! Op het moment dat je gebruik maakt van formulieren en landingspagina’s is het relatief eenvoudig om te meten hoe succesvol deze pagina’s zijn. Zo kun je via Google Analytics vrij gemakkelijk meten hoeveel personen wél op je formulier terecht zijn gekomen, zonder deze in te vullen. Als deze verhouding te groot wordt is het absoluut van belang om je landingspagina of formulier aan te passen.

Genoeg over formulieren en landingspagina’s. Het moge duidelijk zijn: aan bezoekers van je website heb je niets, zonder dat je in de toekomst nieuwe bruggen kunt slaan met je potentiële klanten. Leg je eigen formulieren en landingspagina’s onder de loep en analyseer of jijzelf de potentie van je prachtige website volledig benut. Iedere euro die je namelijk stopt in online marketing moet je kunnen terugverdienen. Kun je daar wat hulp bij gebruiken? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.

Webdesign laten maken