Het overtuigingsprincipe ‘autoriteit’

Tim Cosson
dinsdag 21 september 2021
4 minuten

Als je ziek bent, hecht je meer waarde aan het advies van je dokter dan aan het advies van je neef die kok is. Dat heeft alles te maken met autoriteit. Je verwacht – als het goed is terecht – dat jouw dokter meer expertise heeft dan jouw neef als het gaat over gezondheid. Wil je een lekker wijntje drinken tijdens een diner? Dan ga je juist naar die neef voor advies.

Hetzelfde principe speelt wanneer je een dienst aanschaft via internet. Voordat je met een partij in zee gaat, wil je eerst weten of die partij wel de juiste kennis en ervaring heeft om de dienst op goede wijze uit te voeren. Door autoriteit uit te stralen op jouw website, kun je dus meer conversie genereren. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.

Wat is het overtuigingsprincipe ‘autoriteit’?

Voordat we ingaan op het toepassen van autoriteit op je website, leggen we eerst uit wat dit principe precies inhoudt.

Autoriteit is een van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Cialdini is oud-hoogleraar in de psychologie en marketing. In zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion bespreekt hij een aantal ‘overtuigingsprincipes’ die het beslisproces van mensen beïnvloeden. Online marketeers maken dankbaar gebruik van deze principes om websitebezoekers over te halen om tot conversie over te gaan. Onder conversie verstaan we elke actie waarvan je wilt dat een potentiële klant hem onderneemt, bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Meer over deze overtuigingsprincipes lees je in deze blog.

Een van deze zeven principes is autoriteit. Autoriteit uitstralen betekent dat je jezelf neerzet als expert binnen jouw vakgebied. Je geeft jouw bezoeker het vertrouwen dat jij als persoon, of jouw bedrijf, de beste partij is om mee te werken. Zo haal je eventuele twijfels weg en laat je de concurrentie achter je.

Hoe pas je het principe van autoriteit toe op jouw website?

Het draait er dus altijd om jezelf en jouw bedrijf als ‘expert’ neer te zetten. Om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk allereerst daadwerkelijk weten waar je het over hebt. Je moet dus eerst een autoriteit zijn voordat je autoriteit kunt uitstralen. Een autoriteit word je door voldoende kennis en ervaring op te doen binnen een bepaald vakgebied. Dit kan door het volgen van opleidingen en cursussen, het behalen van certificaten, maar natuurlijk ook door middel van opgedane werkervaring. Je behaalde autoriteit kun je vervolgens als volgt uitstralen op jouw website:

1. Toon diploma’s en certificaten

Wanneer je een beroep uitoefent waarvoor je bepaalde diploma’s nodig hebt, is het altijd goed om deze op een prominente plek op je website te tonen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing als je een medisch beroep uitoefent en een eigen praktijk hebt.

Voor veel beroepen hoef je wettelijk gezien geen diploma te hebben om ze te mogen uitvoeren. Dan juist kan het tonen van jouw diploma’s en certificaten nuttig zijn. Je onderscheidt je daarmee immers van de mensen die dezelfde diensten aanbieden, zonder daarvoor te zijn opgeleid. Je geeft mensen het vertrouwen dat je weet waar je het over hebt en dat je kwaliteit kunt leveren.

2. Toon keurmerken

Heb je een webshop, waardoor je werkt met geld en gegevens van jouw bezoekers? Dan is het belangrijk dat jouw bezoekers weten dat ze veilig met jou in zee kunnen gaan. Zorg ervoor dat jouw webshop de juiste keurmerken bezit en laat deze zien op jouw website. Je straalt daarmee uit dat je een veilig bedrijf bent om zaken mee te doen.

3. Laat zien dat je ervaring hebt

De schoolbanken zijn niet de enige plek waar je autoriteit kunt opdoen. Veel mensen hechten (naast een eventueel diploma en certificaten) veel waarde aan jouw werkervaring. Je kunt op verschillende manieren laten zien dat jij, of jouw bedrijf, ervaring heeft in het uitvoeren van de diensten die je aanbiedt op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van klantlogo’s en/of klantreviews, of het opstellen van een portfolio.

4. Begin een kennisbank of blog

Een andere manier om jezelf te profileren als autoriteit binnen jouw vakgebied, is door een kennisbank of blog te beginnen op jouw website. In een kennisbank leg je allerlei verschillende onderwerpen uit die te maken hebben met jouw bedrijf en de diensten die jij aanbiedt. Je toont hiermee dat je de juiste kennis in huis hebt. Hetzelfde kun je doen in een blog. Het voordeel van het hebben van een kennisbank of blog is bovendien dat het goed is voor de SEO van jouw website, zeker wanneer je in de artikelen of blogs de juiste zoekwoorden verwerkt.

Domain Authority en Page Authority

Wist je dat jouw website zelf ook een bepaalde autoriteit kan hebben? Het gaat daarbij om Domain Authority en Page Authority. Domain Authority gaat over de autoriteit van de gehele website. Page Authority gaat over de autoriteit van één bepaalde pagina binnen die website.

Deze vorm van autoriteit is net even wat anders dan we hierboven beschrijven. Het gaat om een geschatte waarde van 0 tot 100 die wordt gegeven aan een website of webpagina. Deze score wordt gegeven door Moz, een SEO-softwarebedrijf. Moz kijkt hiervoor niet naar zaken als diploma’s, certificaten, klantlogo’s of keurmerken. Toch heeft het wel te maken met de vraag of jouw website als ‘gezaghebbend’ gezien kan worden.

Moz kijkt daarvoor naar het aantal websites dat naar jouw site of pagina linkt. Dit noem je ook wel een backlink. Elke link naar jouw pagina wordt eigenlijk gezien als een ‘stem’ voor jouw pagina. Hoe meer backlinks, hoe beter. Daarnaast is ook de kwaliteit van de links van belang. Een link van een populaire website naar jouw site is dus meer waard dan een link van een onpopulaire website. Naast backlinks wordt ook gekeken naar de content van je pagina en naar de interactie met je pagina.

Waarom is deze score belangrijk? Omdat een hoge Domain Authority en/of een hoge Page Authority goed is voor je SEO. Het zorgt ervoor dat je hoger scoort in zoekmachines als Google, wat er weer voor zorgt dat meer bezoekers op jouw site komen.

Neem contact op

Wij van Mindworkz bouwen websites volgens de overtuigingsprincipes van Cialdini en helpen je graag met het toepassen van het principe van autoriteit op jouw website. Wil jij een website die er niet alleen mooi uitziet, maar bezoekers ook echt aanzet tot actie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.