Het overtuigingsprincipe ‘consistentie’

Toepassen op jouw website

Misschien herken je het volgende: Je bent enthousiast aan een project begonnen. Nu — een paar maanden later — vind je het niet zo leuk meer, maar je vindt dat je het af moet maken. Wie a zegt, moet ook b zeggen. Wanneer je doorzet en het project alsnog afrondt, voel je je goed over jezelf. Geef je vroegtijdig op, dan voelt dat als falen.

Als je deze situatie herkent, dan begrijp je in wezen al wat het principe ‘consistentie’ inhoudt. Dit principe gaat uit van het idee dat we graag afmaken waaraan we beginnen en dat we graag handelen in overeenstemming met onze eerdere keuzes en ingenomen standpunten. Doe je dat niet? Dan geeft dat vaak een onprettig gevoel.

Je kunt het principe van consistentie toepassen op je website om meer conversie te genereren. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.

 

Wat is consistentie?

Voordat we uitleggen hoe je het principe van consistentie kunt toepassen op je website, gaan we eerst dieper in op dit begrip.

Consistentie is een van de zeven overtuigingsprincipes (ook wel beïnvloedingsprincipes) van Robert Cialdini. Deze oud-hoogleraar in de psychologie en marketing hield zich bezig met de vraag welke factoren een rol spelen in het beïnvloeden van gedrag. Meer over deze zeven overtuigingsprincipes lees je in deze blog.

Het principe ‘consistentie’ is een mechanisme waarbij je mensen kleine stapjes laat zetten in een door jou gewenste richting. Wanneer het je lukt om mensen de eerste stap te laten zetten, worden de volgende stappen steeds eenvoudiger. Zeker wanneer ze tijdens het zetten van de eerste stappen al een succeservaring hebben. Grote stappen zorgen daarentegen voor hoge drempels en maken de kans op falen groter. Bovendien maken mensen liever geen fouten. Wanneer zij kleine stapjes in een bepaalde richting hebben gezet, zullen ze dit pad niet snel volledig verlaten. Dan moeten ze immers toegeven aan zichzelf dat ze eerder een foute keuze hebben gemaakt.

 

Consistentie en succeservaringen

Als je aan hardlopen begint, en je doel is om meteen een marathon te lopen, dan is de kans op falen heel groot. Zet je als eerste doel 5 km, dan 10 km en bouw je het zo op? Dan is de kans veel groter dat je je uiteindelijke doel — het lopen van een marathon — bereikt. Je zet steeds kleine stapjes en hebt tussendoor succeservaringen. Je zult dan niet zo snel meer opgeven, je bent immers al zo ver gekomen!

 

Hoe kun je consistentie toepassen op jouw website?

Nu denk je misschien: wat heeft dit te maken met mijn website? Het antwoord daarop is eenvoudig: je kunt het principe van consistentie toepassen op je website om meer conversie te genereren. Bedenk wat je wilt dat jouw klant doet op jouw website en welke kleine stapjes hiertoe leiden. Maak de drempels voor jouw bezoeker lager en zet alles op alles om klanten een eerste stap te laten zetten richting jouw doel.

Hieronder bespreken we een aantal manieren waarop je dit principe kunt toepassen:

  1. Gratis en vrijblijvend advies
    Je maakt de eerste stappen laagdrempelig door aan te geven dat de klant altijd gratis en vrijblijvend een offerte kan aanvragen. Je kunt zelfs gratis en vrijblijvend advies geven. Verkoop je een dienst waarvoor je bij mensen thuis moet zijn? Ben je bijvoorbeeld tuinarchitect of glazenwasser? Dan kun je zelfs aanbieden om gratis en vrijblijvend langs te komen op locatie voor advies of het opstellen van een offerte. Dit kan tijd en geld kosten en uiteindelijk niets opleveren, maar de kans dat jouw bezoeker door deze actie een klant wordt, is veel groter.
  2. Gratis proefabonnement
    Verkoop je diensten of abonnementen? Geef dan de optie voor een gratis proefabonnement. Zo maak je de stap om jouw dienst uit te proberen extreem laag. En wanneer de klant een maand jouw dienst heeft uitgeprobeerd, is de kans dat hij bij jou blijft veel groter.
  3. Eerste maanden goedkoper
    Vind je een gratis proefabonnement toch te ver gaan? Bied dan in elk geval voor de eerste maanden korting aan en maak het opzeggen van het abonnement na de eerste maanden eenvoudig. Dat laatste klinkt misschien tegenstrijdig, omdat je juist wilt dat de klant bij je blijft. Wanneer je dit echter moeilijk maakt, wordt de drempel om te beginnen veel groter. En wanneer de klant eenmaal aan de dienst is begonnen, is de kans dat hij bij jou blijft veel groter.
  4. Deel je diensten op in pakketten
    Een andere manier waarop je het principe van ‘consistentie’ kunt toepassen, is het opdelen van jouw diensten in pakketten. Maak daarbij het eerste pakket zo goedkoop en laagdrempelig mogelijk. Maak duidelijk dat dit pakket onderdeel is van een traject aan pakketten waarmee je jouw klant kunt helpen, maar óók dat de klant na elk pakket kan besluiten om te stoppen. Wanneer jouw klant na het eerste pakket een succeservaring heeft, zal hij eerder besluiten om ook het tweede pakket aan te schaffen, etcetera.
  5. Korting bij de eerste aankoop
    Een nieuwe klant winnen is altijd moeilijk. Je kunt voor nieuwe klanten de drempel om een product of dienst bij jou aan te schaffen lager maken door korting te geven bij de eerste aankoop. Het kan zijn dat je hierdoor een lagere marge hebt op jouw product of dienst, maar je hebt er wél weer een klant bij.

 

Neem contact op

Wij bouwen websites volgens de overtuigingsprincipes van Cialdini en helpen jou graag met het toepassen van consistentie op jouw website. Wil je ook een website die overtuigt? Neem contact met ons op voor meer informatie.