Het overtuigingsprincipe ‘sociale bewijskracht’

Tim Cosson
dinsdag 24 augustus 2021
4 minuten

Ben je ooit naar een restaurant gegaan, omdat een vriend vertelde daar lekker te hebben gegeten? Of lees je altijd de recensies voordat je een hotel boekt? Dan begrijp het principe van sociale bewijskracht: je hecht waarde aan de ervaring van anderen, wanneer je zelf een keuze moet maken. Je kunt het principe van sociale bewijskracht toepassen op je website om meer conversie te genereren. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.

Wat is sociale bewijskracht?

Voor we ingaan op het toepassen van sociale bewijskracht op je website, leggen we eerst uit wat dit principe precies inhoudt.

Van het merk chips dat je koopt tot het hotel dat je boekt: we maken dagelijks veel keuzes. Soms maken we een bepaalde keuze uit eigen ervaring. Misschien koop jij altijd dezelfde reep chocolade, omdat dat jouw favoriete smaak is. Of misschien ga je elk jaar naar hetzelfde vakantiepark. Maar hoe zit dat dan bij nieuwe dingen? Niet voor alle keuzes kunnen we ons baseren op onze eigen ervaring.

In dat soort gevallen kijken we vaak naar de ervaring van andere mensen. Wanneer een hotel veel goede recensies heeft en dus veel mensen een goede ervaring met dat hotel hebben gehad, gaan we ervan uit dat wij het er ook wel naar onze zin zullen hebben. We maken onze keuze dan op basis van sociale bewijskracht.

Sociale bewijskracht is een van de zeven overtuigingsprincipes (ook wel beïnvloedingsprincipes) van Robert Cialdini. Deze oud-hoogleraar in de psychologie en marketing hield zich bezig met de vraag hoe je mensen kunt overtuigen om te doen wat jij wilt dat ze doen. Meer over deze zeven overtuigingsprincipes lees je in deze blog.

Waarom het principe van sociale bewijskracht toepassen op jouw website?

Zoals gezegd kun je het principe van sociale bewijskracht toepassen op jouw website. De voordelen daarvan zijn eenvoudig:

  • Je komt sympathiek over op potentiële klanten.
  • Je kweekt vertrouwen.
  • Je neemt eventuele twijfels weg.
  • Daarmee zorg je voor meer verkopen en uiteindelijk meer winst.

Voorbeelden van het toepassen van sociale bewijskracht op je website

  1. Reviews: Online reviews bestaan meestal uit een aantal sterren of een score uit 5 en een stukje tekst waarin een consument een product of dienst beoordeelt. Er bestaan veel platformen waar klanten recensies achter kunnen laten, bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf, Trustpilot en Klantenvertellen.nl. Probeer op een of meerdere externe platforms recensies te verzamelen en koppel ze aan jouw website. Dit komt betrouwbaarder over dan wanneer je zelf reviews op je website plaatst; hierbij heb je immers zelf de keuze welke recensies je plaatst en welke niet.
  2. Testimonials: Bij een testimonial vraag je een klant om zijn of haar positieve ervaring met jou, jouw dienst of jouw product op te geven in een kort citaat of een langer verhaal. Tip: Je kunt een tevreden klant ook vragen om een videofragment op te nemen, waarin hij of zij vertelt over zijn of haar ervaring met jouw product of dienst.
  3. Cases: Een case is een beschrijving van een situatie waarin jouw product of dienst een oplossing bood voor een probleem. Die beschrijving geef je zelf. Om de betrouwbaarheid ervan te vergroten, kun je daarbij vragen om een citaat van de klant.Meer over reviews, testimonials en cases lees je
  4. De populaire keuze uitlichten: Een andere manier om het principe van sociale bewijskracht toe te passen, is aangeven welke producten of diensten populair zijn onder jouw klanten. Dit doe je bijvoorbeeld door te vermelden welk product het meest wordt verkocht. Verkoop je een dienst? Denk er dan over om je diensten in verschillende pakketten in te delen en geef aan welk pakket het vaakst wordt gekocht.
  5. Aantallen geven: Hoe meer mensen tevreden waren over een product of dienst, hoe overtuigender de sociale bewijskracht. Een simpele manier om dit principe toe te passen, is daarom het geven van aantallen: X producten verkocht, X aantal tevreden klanten … noem maar op.

Neem contact op

Wij van Mindworkz bouwen websites volgens de overtuigingsprincipes van Cialdini en helpen je graag met het toepassen van het principe van sociale bewijskracht. Zo zorgen wij ervoor dat jouw website er niet alleen mooi uitziet, maar je bezoekers ook echt overtuigt om jouw producten te kopen of jouw diensten aan te schaffen.

Klinkt dit je als muziek in de oren? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.