Het overtuigingsprincipe ‘wederkerigheid’

Tim Cosson
dinsdag 27 juli 2021
4 minuten

Wanneer je iemand trakteert op een biertje, voelt diegene zich onbewust verplicht om jou ook een keer een drankje terug te geven. Dit principe noemen we het principe van wederkerigheid. Het idee: voor wat, hoort wat. Dit principe wordt ons van jongs af aan aangeleerd en zit daarom diep ingebakken in ons brein. Je kunt het principe van wederkerigheid toepassen op je website om meer conversie te genereren. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.

Wat is wederkerigheid?

Voor we ingaan op het toepassen van wederkerigheid op je website, leggen we eerst uit wat dit principe eigenlijk precies inhoudt.

Wederkerigheid is de onderlinge verplichting binnen een relatie om een dienst of een gift te beantwoorden met een gelijkwaardige dienst of tegengift. Als een vriend jou helpt met verhuizen, voel je je onbewust verplicht om er voor hem te zijn wanneer hij jouw hulp nodig heeft. Andersom geldt: wanneer jij altijd klaarstaat voor iemand, maar hij of zij nooit voor jou, dan voel je je al gauw ‘gebruikt’. Je hebt dan het gevoel dat jullie relatie niet gelijkwaardig is.

Wederkerigheid is een van de zogenaamde overtuigingsprincipes (ook wel beïnvloedingsprincipes) van Robert Cialdini. Cialdini hield zich bezig met de vraag hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden. Of, met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat iemand doet wat jij wilt? Meer over deze zeven overtuigingsprincipes lees je in deze blog.

Waarom het principe van wederkerigheid toepassen op jouw website?

Nu vraag je je misschien af wat dit principe te maken heeft met jouw website. Het antwoord daarop is simpel: je kunt het principe van wederkerigheid toepassen op jouw website. Dit doe je eenvoudig gezegd door iets gratis weg te geven. Dit moet wel iets zijn wat van waarde is. Waarom je dat zou doen? Door iets gratis weg te geven, voelen jouw bezoekers zich onbewust verplicht om iets terug te doen. Je kunt hierdoor dus meer conversie genereren. Denk bijvoorbeeld aan: aanmeldingen voor jouw nieuwsbrief, het achterlaten van een (positieve) recensie of zelfs het doen van aankopen via jouw webshop. Bovendien geeft het je de gunfactor: je wordt gezien als sympathiek en bouwt een duurzame relatie met je klanten op.

Voorbeelden van het toepassen van wederkerigheid op je website

  1. Geef gratis kennis weg. Een voorbeeld van hoe je het principe van wederkerigheid kunt toepassen op jouw website is het weggeven van een gratis e-book met tips en tricks. Zeker wanneer je een dienst verkoopt, kan het weggeven van een e-book een goed idee zijn. In het e-book help je jouw (potentiële) klanten met vragen waar ze mee zitten. Tegelijk positioneer je jezelf als autoriteit binnen jouw vakgebied. Daarnaast dient het e-book ook nog als marketingmiddel: het geeft een voorproefje van wat jij voor klanten kunt betekenen wanneer ze met jou in zee gaan. Let op: het marketingaspect mag niet te veel op de voorgrond treden. Zorg ervoor dat het e-book geen reclamepraatje wordt en op zichzelf waardevol is voor de (potentiële) klant. Andere manieren waarop je kennis kunt weggeven, zijn bijvoorbeeld een videoserie, een webinar, een YouTube-cursus, een podcast en ga zo maar door.
  2. Stuur een persoonlijke attentie. Heb je een kleinschalige webshop? Dan kun je het principe van wederkerigheid toepassen door een handgeschreven kaartje te sturen bij een bestelling. Dit geeft een persoonlijke touch, waardoor klanten eerder bereid zullen zijn nog eens bij jou te bestellen in plaats van bij een grote webshop als bol.com. Verkoop je te veel producten om dit bij elke bestelling te doen? Je kunt jouw klanten ook op hun verjaardag een fijne dag wensen en eventueel daarbij een tegoedbon of korting geven. Een ander voorbeeld is het versturen van een bericht wanneer iemand één jaar klant is bij het bedrijf. Met marketing automation kun je dit soort berichten zelfs automatiseren.
  3. Geef samples van je producten weg. Verkoop je producten via een webshop? Dan kun je klanten winnen door gratis samples van je producten weg te geven. De klant kan jouw product dan gratis uitproberen, waardoor de drempel om het product zelf aan te schaffen lager is. Bovendien zal de klant dankzij het principe van wederkerigheid zich onbewust verplicht voelen om iets voor jou terug te doen.
  4. Beloon grote fans en vaste klanten. Wederkerigheid betekent ook dat jij iets terugdoet voor jouw grootste fans en jouw vaste klanten. Zo houd je deze belangrijke relaties warm. Heb je bijvoorbeeld grote fans op sociale media die standaard je berichten liken en delen? Doe dan iets terug voor hen door een shout-out op sociale media of door hun een klein cadeautje te sturen. Ook vaste klanten kun je bedanken, bijvoorbeeld door het aanbieden van ‘vaste-klantenkorting’.

Neem contact op

Wij bouwen websites volgens de overtuigingsprincipes van Cialdini en helpen jou graag met het toepassen van wederkerigheid op jouw website. Wil je ook een website die overtuigt? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.