Klantgerichte website middels card sorting

Tim Cosson
vrijdag 11 december 2020
4 minuten

In deze blog leg ik uit wat card sorting is, waarom deze methode belangrijk is en hoe je hem kunt toepassen om de menustructuur van je website op te zetten of te verbeteren, zodat deze klantgericht is. Na het lezen van deze blog kun je zelf een sessie organiseren om deze techniek toe te passen.

Wat is card sorting?

Card sorting is een onderzoekmethode die je helpt om de content van je website op een logische manier te organiseren en te structureren. Dankzij de inbreng van je eigen eindgebruikers helpt deze methode je om je website overzichtelijker en gemakkelijker in gebruik te maken voor je bezoekers. Card sorting kun je toepassen wanneer je een app ontwerpt, maar ook wanneer je een klantgerichte website wil. Het is een techniek die vooral gebruikt wordt door UX-designers, maar ook door marketingspecialisten om de presentatie van je product of dienst op je website optimaal af te stemmen op de eindgebruiker.

Waarom card sorting?

Wanneer je een website ontwerpt, kan card sorting je helpen om de menustructuur van je website te bepalen. Card sorting is een cruciale stap om een goede gebruikerservaring te creëren.

Bovenal voorkomt card sorting dat je vanuit je standpunt als aanbieder de menustructuur van je website bepaalt. Waarschijnlijk heb je zelf goede ideeën over een logische opbouw van je website, maar jij bent niet de potentiële klant die je website bezoekt. Je wilt een klantgerichte website en card sorting geeft je de juiste input om het je potentiële klant naar zijn zin te maken.

Hoe werkt card sorting in het kort?

De naam zegt het al: bij card sorting gebruik je kaartjes. Je maakt losse kaartjes of gebruikt post-its. Op ieder kaartje noteer je welke onderwerpen je website moet bevatten. Vervolgens schud je de kaarten goed en vraag je een eindgebruiker om deze te rangschikken op een manier die voor hem of haar logisch is. Zijn inbreng geeft je waardevolle feedback: zijn volgorde helpt je te begrijpen hoe je eindgebruiker denkt en hoe een ander naar jouw informatie kijkt.

Nog een belangrijke tip: organiseer een sessie met deelnemers die een afspiegeling vormen van jouw doelgroep. Wanneer je de mensen binnen je eigen organisatie om inbreng vraagt, riskeer je namelijk dat je feedback krijgt van deelnemers die jouw tunnelvisie delen. Door ook echt je eindgebruiker uit te nodigen bij een sessie zul je de meeste waardevolle inzichten en feedback krijgen.

Fysiek vs. digitaal

Je kunt een card-sortingsessie digitaal of fysiek organiseren. Normaal gesproken zijn we voorstander van fysieke sessies, zodat je vragen kunt stellen terwijl jullie bij elkaar zitten. Gezien de coronasituatie is dat niet altijd een optie en zijn digitale sessies ook zeker een mogelijkheid.

Een van de tools die je kunt gebruiken voor een digitale sessie, is https://www.optimalworkshop.com/. Deze website biedt een gratis pakket, maar hier moet je wel even goed naar zoeken ?. De directe link naar het maken van een account is https://app.optimalworkshop.com/register.

Open vs. gesloten

Je kunt ook overwegen of je de hoofdcategorieën vooraf noteert of niet.

Wanneer je de onderwerpen op je kaartjes schrijft, kun je een andere kleur gebruiken voor de hoofdcategorieën. Zo duidt je de hoofdmenu-items aan. Jij bepaalt dan op voorhand wat de hoofditems zijn, zodat je eindgebruiker de overige kaartjes maar over deze categorieën hoeft te verdelen. Deze variant noemen we gesloten card sorting.

Met een open card-sortingsessie geef je de hoofdmenu-items niet aan, maar laat je deze bepalen door de eindgebruiker. Het voordeel van een open card-sortingsessie is dat je meer te weten komt over wat de eindgebruiker wil en hoe je de informatie op basis van zijn voorkeur kunt structureren. Het probleem met een open sessie is dat je als specialist de keuze van de eindgebruiker niet per se als logisch ervaart. Dat is ook niet het doel van de sessie. Het doel is om te achterhalen hoe de eindgebruiker over je menustructuur denkt, zodat je aan de hand van zijn bevindingen je definitieve structuur kunt bepalen.

Gemodereerd vs. niet gemodereerd

Gemodereerde sessies zijn altijd fysiek. Tijdens de sessie denkt de eindgebruiker hardop na en na de sessie licht hij zijn keuzes toe. Dit geeft je de mogelijkheid om diepere vragen te stellen en meer te weten te komen over hoe een eindgebruiker denkt. Vragen die je kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Waren er onderwerpen die je moeilijk vond om in te delen?
  • Waren er onderwerpen die je in meerdere groepen kon plaatsen?
  • Waarom heb je deze kaarten niet gesorteerd? Kun je dat toelichten?

Een gemodereerde sessie geeft dus meer context aan de keuzes van je eindgebruiker, wat resulteert in betere feedback en informatie om uiteindelijk de structuur van je website mee te bepalen.

Wanneer je weinig tijd hebt en je de sessie digitaal wil organiseren, dan kun je alsnog een sessie houden door hem niet te modereren. Onze voorkeur gaat altijd uit naar fysieke sessies, vooral om bovenstaande reden.

Voordat ik afsluit…

Hopelijk geeft dit artikel je handvatten om je menustructuur te bepalen of te verbeteren, zodat je website nog klantgerichter wordt. Als je aan de slag gaat met card sorting, organiseer dan een sessie met echte eindgebruikers, die je website bezoeken. Op die manier krijg je de waardevolste informatie en inzichten, zodat je een website kunt bouwen die echt klantgericht is.

Heb je nog vragen of wil je hulp bij het organiseren van een card-sortingsessie? Stuur een mail naar tim@mindworkz.nl of plan online vrijblijvend een afspraak met me in, dan bespreken we snel de mogelijkheden.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.