Traditionele website vs. klantgerichte website

Ontdek het in deze nieuwe blog

Vaak zien mensen een website als iets informatiefs.

Een online brochure waarin je jouw producten en diensten tentoonstelt.

Een website met veel informatie die je bezoeker niet leest.

Een website die vooral gaat over jezelf en niet over je klant.

We noemen zo’n website ook wel een traditionele website.

 

Traditionele website

Het probleem met een traditionele website is dat deze niets doet voor je onderneming.

Hij levert geen klanten op, het kost tijd om hem te onderhouden, etc.

Als ondernemer hecht je zelf misschien ook niet al te veel waarde aan je eigen website.

 

Een aantal kenmerken van een traditionele website:

  • De website gaat vooral over jezelf;
  • Je presenteert je producten en diensten;
  • Je communiceert niet over de problemen die je klant ervaart en de oplossingen die je kunt bieden;
  • Je website bevat geen duidelijke Call to Action of vervolgstap die een bezoeker kan nemen om zaken met je te doen;
  • Als klanten zaken met je willen doen, dan moeten ze contact opnemen via de contactpagina;
  • Je website toont veel menuknoppen en weinig focus.

 

Klantgerichte website

Een beter alternatief voor een traditionele website is een klantgerichte website. Maar wat bedoelen we met een klantgerichte website?

Een aantal kenmerken:

  • Je beantwoordt duidelijk de vraag what’s in it for me?
  • Je communiceert duidelijk welk probleem je oplost en op welke manier;
  • Je website bevat een duidelijke Call to Action om bezoekers te begeleiden naar een bepaalde gewenste actie.

Je beantwoordt duidelijk de what’s in it for me-vraag

Wanneer een bezoeker op je website terechtkomt, moet het hem direct helder zijn wie je bent en wat je voor hem kunt betekenen.

We zien helaas te vaak dat websites vaag en onduidelijk zijn voor de geïnteresseerde bezoeker.

De vreemdste marketingslogans komen voorbij, die alleen maar verwarring oproepen en niet duidelijk communiceren wat de bezoeker aan dit bedrijf heeft.

 

Het helpt om je homepagina, zonder naar beneden te scrollen, tien seconden aan iemand te laten zien en hem vervolgens de volgende vragen te stellen:

Wat doet dit bedrijf en waar kan dit bedrijf jou mee helpen?

Als hij die vragen niet direct kan beantwoorden, dan weet je dat er iets mis is.

Als je onze homepagina bekijkt op www.mindworkz.nl, dan zie je dat we direct communiceren wat we doen en waar we mensen mee kunnen helpen: wij bouwen websites.

Hoe wij dat doen, zie je aan de voorbeelden van websites die we eerder hebben gemaakt.

Je communiceert heel duidelijk welk probleem je oplost en op welke manier

Mensen kopen geen product of dienst; ze kopen wat het product of de dienst kan doen.

Een klassiek voorbeeld is de lamp.

Je koopt geen lamp, maar je koopt licht.

Een niveau dieper: je koopt geen licht, maar je koopt bijvoorbeeld licht voor je kantoorruimte, omdat het huidige licht niet helder genoeg is waardoor je niet geconcentreerd kunt werken dat leidt tot productiviteitsverlies.

Probeer op dezelfde manier ook na te denken over de producten en diensten die jij aanbiedt.

Wie is jouw klant? Welke problemen ervaart hij/zij? Op welke manier los jij die problemen op?

Je website bevat duidelijke Call to Actions

Iedere website heeft een doel. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Aanvragen van offertes;
  • Kennismakingsgesprek inplannen;
  • Product in winkelmand plaatsen;
  • Aanvragen van brochure.

Het is belangrijk dat je goed nadenkt wat het doel van jouw website is.

Zo kun je dan ook bepalen welke Call to Actions voor jou van toepassing zijn.

Een aantal tips voor het maken van goede Call to Actions:

  • Vermijd vermoeiende werkwoorden: Vermijd woorden zoals geef, koop, maak, ga naar, lees verder, etc. Gebruik in plaats daarvan werkwoorden die de bezoeker het gevoel geven dat hij iets krijgt, zoals krijg, ontvang, ontdek, vind, etc.
  • Gebruik urgentie: Gebruik woorden zoals nu, vandaag, direct, snel, alles, etc.
  • Laat je Call to Actions opvallen: De knoppen die je gebruikt dienen goed op te vallen. Geef ze een andere kleur en plaats ze op logische plekken op je website. Een belangrijke plek voor een conversieknop is rechtsboven op je scherm.

 

Naast deze 3 tips zijn er nog talloze zaken die invloed hebben.

Mocht je willen sparren over hoe we jouw website klantgericht kunnen maken, dan kun je online een kennismakingsgesprek met me inplannen.

Samen gaan we kijken hoe we van jouw website een klantgerichte website kunnen maken.

Afspraak plannen