Waaruit bestaat een goede homepage?

Tim Cosson
dinsdag 18 oktober 2022
4 minuten

De homepage is een van de belangrijkste pagina’s op je website. De pagina fungeert als het ware als de ‘voordeur’ van jouw onderneming. Niet alle bezoekers komen via deze voordeur je website binnen, maar toch is het belangrijk dat je homepage een goede eerste indruk geeft. Daarom bespreken we in deze blog vijf onderdelen van een goede homepage.

Wat is een homepage?

Een homepage, of voorpagina, is de beginpagina van een website of webshop. Dit betekent niet dat alle bezoekers via deze pagina je website binnenkomen. Een deel van je bezoekers komt namelijk via ‘zijdeuren’ op je site terecht, zoals blogs en landingspagina’s.

Toch is de homepage voor een deel van je bezoekers de eerste pagina die ze zien. Bijvoorbeeld bezoekers die direct jouw URL hebben ingevoerd, die via een advertentie naar je homepage zijn geleid of die jouw homepage hebben aangeklikt in de zoekresultaten van Google. Ook bezoekers die via zijdeuren op je website zijn gekomen, navigeren soms terug naar de homepage. De homepage is dus een belangrijke pagina op je website.

Voor wie is je website bedoeld?

Hieronder bespreken we een aantal elementen die op elke homepage terug moeten komen. Let wel: hoe de homepage er precies uit moet komen te zien, hoe je je bezoeker aanspreekt en welke onderdelen belangrijk zijn, verschilt per doelgroep en dus per website. Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een homepage, is het daarom goed om altijd eerst onderzoek te doen naar jouw ideale klant. Dit kun je doen aan de hand van buyer persona’s.

1. Bedrijfsnaam, logo, header en tagline

Je homepage moet direct duidelijk maken om wat voor website het gaat. Bij een zakelijke website moet dus direct duidelijk zijn om welk bedrijf het gaat, wat het bedrijf doet en/of waar het bedrijf voor staat. Op de homepage staat daarom in elk geval jouw bedrijfsnaam, jouw logo, een titel en een tagline.

  • Je bedrijfsnaam moet op je website staan, omdat bezoekers die gericht naar jouw website navigeren zo direct weten dat ze op de juiste plek zijn beland.
  • Je logo plaats je in principe op élke pagina van je website, dus zeker ook op je homepage. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Is je bedrijfsnaam duidelijk verwerkt in je logo? Dan kun je deze twee onderdelen combineren.
  • Een titel of een headline kun je vergelijken met de kop van een krantenartikel. Deze moet kort en krachtig zijn en de aandacht trekken.
  • Ook moet de titel samen met de tagline duidelijk maken wat jouw bedrijf precies doet. Welk probleem kun jij oplossen voor jouw klanten?

2. Call-To-Action

Een belangrijk onderdeel van je homepage is de Call-To-Action (CTA). Een CTA is een stukje tekst dat jouw bezoeker oproept tot het ondernemen van een bepaalde actie. Bijvoorbeeld: ‘Vraag nu een vrijblijvende offerte aan’. Vaak is de CTA verwerkt in een knop of link. Klik je op deze knop of link, dan kom je op de pagina waar je de betreffende actie kunt uitvoeren. CTA’s zijn belangrijk, omdat ze bezoekers omzetten in leads of klanten. Meer informatie over CTA’s.

Op bijna elke pagina van je website plaats je een CTA. Op je homepage staan vaak zelfs meerdere CTA’s. Plaats de belangrijkste CTA ‘boven de vouw’ (het onderdeel van de pagina dat de bezoeker direct ziet zonder te scrollen). Eventuele andere, minder belangrijke CTA’s mag je ook onder de vouw plaatsen.

3. Duidelijke navigatie

Bezoekers die op jouw homepage terechtkomen, kunnen verschillende doelen hebben. Bezoekers die jouw URL direct hebben ingevoerd, hebben vaak al de intentie om een product bij jou te kopen of een dienst bij jou aan te schaffen. Bezoekers die via een advertentie of via de zoekresultaten van Google op jouw homepage zijn beland, willen waarschijnlijk eerst meer informatie vergaren. Wees je hier bewust van: bezoekers met verschillende intenties hebben verschillende behoeften.

De homepage moet in al deze behoeften voorzien. Dit bereik je door de homepage kort en overzichtelijk te houden en bezoekers door te sturen naar pagina’s die voor hen relevant zijn. Zorg dus voor een duidelijke navigatie naar de belangrijkste pagina’s op je website. Denk aan een pagina met meer informatie over jouw producten of diensten, een pagina met meer informatie over het bedrijf, een pagina met reviews of cases en de contactpagina.

4. Previews van belangrijke pagina’s

Een goede manier om bezoekers vanaf je homepage naar andere pagina’s op je website te leiden, is het geven van ‘previews’ van een aantal belangrijke pagina’s op je website:

  • Reviews, testimonials of cases: niet iedere bezoeker die op jouw homepage terechtkomt, is al overtuigd van de kwaliteit van jouw producten of diensten. Door op je homepage direct een aantal reviews, testimonials of cases te tonen, kun je twijfelende bezoekers over de streep trekken. Licht op je homepage een aantal voorbeelden uit. De bezoeker kan vervolgens doorklikken naar de pagina waar alle reviews, testimonials of cases staan.
  • Over ons: door een preview te geven van de ‘over ons’-pagina, laat je bezoekers direct kennismaken met de mens of mensen achter jouw bedrijf. Dit wekt vertrouwen. Plaats een foto en een kort stukje tekst, met daarbij een link naar de volledige pagina.
  • Achtergrondinformatie, nieuws of blogs: heb je een pagina met achtergrondinformatie of een nieuwspagina, of schrijf je regelmatig blogs? Geef dan een preview van een aantal artikelen/blogs/nieuwsberichten. Maak het ook hier weer eenvoudig om door te klikken naar de pagina waarop het volledige bericht staat.

5. Goed foto- en videomateriaal

Zorg dat op je homepage in elk geval een aantal goede foto’s of video’s staan, die direct duidelijk maken wat voor producten je verkoopt en/of welke diensten je aanbiedt. Het is belangrijk dat de foto’s op je homepage van goede kwaliteit zijn. Gebruik ook liever geen stockfoto’s: daar prikken veel bezoekers direct doorheen.

Een complete website op maat

Wij bouwen websites die passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Websites die doelen bereiken. Wil je ook een complete website op maat? Plan dan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.