Wat is een landingspagina? (+ 4 tips!)

Tim Cosson
dinsdag 1 november 2022
3 minuten

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op jouw website terechtkomen. Vaste klanten – die vaker op jouw website zijn geweest – vullen misschien direct jouw URL in de adresbalk in. Maar de meeste bezoekers komen waarschijnlijk via online media of een andere webpagina op jouw site terecht. Zij klikken bijvoorbeeld op een online advertentie, een link in je nieuwsbrief of een zoekresultaat in Google. De pagina waar de bezoeker vervolgens heen wordt gestuurd, noemen we de landingspagina. Wat een landingspagina precies is, wat het doel ervan is en welke voordelen een landingspagina heeft, lees je hier. Ook geven we je vier tips voor een succesvolle landingspagina.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina, ook wel bestemmingspagina genoemd, is de eerste pagina op je website waarop bezoekers ‘landen’ nadat ze op een link hebben geklikt buiten jouw website, bijvoorbeeld:

  • een zoekresultaat in Google;
  • een link in een nieuwsbrief;
  • een link op sociale media;
  • een online advertentie.

De landingspagina is een soort transitiepagina of ‘brug’ tussen de advertentie of uiting die je plaatst en jouw website met daarop producten en diensten. Een goede landingspagina sluit dus aan op de advertentie of marketinguiting en bereidt de bezoeker voor op de producten of diensten die jij wilt laten zien. Een goede landingspagina zorgt voor conversie: de pagina zet bezoekers om in leads of klanten.

Wat is het doel van een landingspagina?

Het doel van een landingspagina is om bezoekers over te laten gaan tot conversie. Je zet landingspagina’s dus in om je conversieratio te verhogen. Daarbij kan het gaan om harde conversie, maar ook om zachte conversie. We leggen de begrippen hieronder uit.

  • Een bezoeker gaat over tot conversie wanneer hij een voor jou nuttige actie uitvoert op jouw webpagina. Dit kan van alles zijn: een product kopen, een offerte aanvragen, contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief, etcetera.
  • De conversieratio is het percentage bezoekers dat tot zo’n actie overgaat. Stel, op jouw website komen in één week honderd bezoekers. Daarvan doen er vijf een offerte-aanvraag. De conversieratio voor de conversie ‘offerte aanvragen’ is dan 5%.
  • Harde conversies zijn conversies die direct bijdragen aan een hogere omzet. Hiervan is sprake als de bezoeker naar aanleiding van de landingspagina direct een product of dienst aanschaft of een abonnement afsluit.
  • Zachte conversies dragen indirect bij aan een hogere omzet. De bezoeker schrijft zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief of downloadt een e-book. Hierdoor vergroot hij zijn bekendheid met en interesse in jouw bedrijf, producten en/of diensten, wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat hij overgaat tot het doen van een aankoop.

De landingspagina zet bezoekers om in klanten of leads

De landingspagina is dus een pagina met een duidelijk doel. Je wilt dat de bezoeker een specifieke actie onderneemt, zodat hij van een ‘gewone’ bezoeker overgaat in een lead of zelfs direct klant wordt.

Als het doel is om een lead te krijgen, bevat de bestemmingspagina een manier om in contact te komen met het bedrijf. Bijvoorbeeld door een telefoonnummer te bellen of door een contactformulier in te vullen. Ook kan het doel zijn dat de bezoeker jouw bedrijf blijft volgen, bijvoorbeeld door middel van een inschrijving voor de nieuwsbrief.

Als het doel is om bezoekers direct om te zetten in klanten, bevat de landingspagina meestal een link waarop de bezoeker kan klikken. Deze link stuurt hem dan naar een pagina waar hij het product of de dienst kan aanschaffen, bijvoorbeeld een pagina met een winkelwagentje of een checkoutpagina.

De voordelen van een goed ingerichte landingspagina

Een goed ingerichte landingspagina heeft dus een aantal voordelen:

  • De landingspagina sluit beter aan op je advertentie, de zoekopdracht of je marketinguiting.
  • De bezoeker hoeft niet na te denken of te zoeken. Hierdoor haken minder bezoekers af en kun je bezoekers makkelijker overtuigen om een voor jou nuttige actie te ondernemen.
  • Je kunt de pagina zo inrichten dat deze perfect aansluit op een bepaalde zoekopdracht. Dit is belangrijk wanneer je aan zoekmachinemarketing doet, of dat nu betaald is via Adwords (zoekmachine adverteren of SEA) of onbetaald (zoekmachineoptimalisatie of SEO).
  • Een goed ingerichte landingspagina zorgt voor meer conversie.

Tips voor een goede landingspagina

Hieronder geven we je vier tips om ervoor te zorgen dat je landingspagina’s succesvol zijn:

  1. Zorg ervoor dat de pagina goed aansluit op de online advertentie of andere marketinguiting. Adverteer je met een promotie voor een bepaald product of dienst? Dan moet op de landingspagina direct duidelijk zijn dat het om die promotie gaat. Zorg er dus voor dat de content op de pagina geheel voldoet aan de verwachting van de bezoeker. Dit zorgt voor vertrouwen en herkenning en maakt de ‘overstap’ zo laag mogelijk.
  2. Laat zien welk probleem jouw product of dienst oplost. Verplaats je hiervoor in je bezoeker en zet de voordelen van jouw product of dienst duidelijk uiteen.
  3. Richt je op één doel en plaats een duidelijke Call-To-Action (CTA). Je landingspagina moet één doel hebben: één actie waarvan je wilt dat de bezoeker deze onderneemt. Plaats dus ook een duidelijke CTA, het liefst door middel van een opvallende knop. Zorg ervoor dat die knop ‘above the fold’ staat (het gedeelte van de pagina dat de bezoeker direct ziet zonder te hoeven scrollen).
  4. Voorkom ruis. Zorg dat er alleen elementen op de pagina staan die direct zorgen voor een verbinding tussen de online advertentie of marketinguiting en je doel. Voorkom dat de bezoeker gaat ‘dwalen’ op je website, door navigatie-elementen en overbodige links te verwijderen. Houd het simpel, door je te focussen op één doel en één CTA.

Mindworkz: voor websites die doelen bereiken

Wij bouwen websites die passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Websites die doelen bereiken. Wil je ook een complete website op maat? Plan dan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.