Wat is lokale SEO en hoe werkt het?

Tim Cosson
dinsdag 5 april 2022
6 minuten

Heb jij een bedrijf met een fysieke locatie waar klanten naartoe komen, zoals een winkel, een schoonheidssalon of een kapper? Of voer jij een dienst uit binnen een bepaalde regio? Heb je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf, een klusjesbedrijf of een glazenwassersbedrijf? Dan is het goed om je marketing te richten op een lokale doelgroep. Lokale SEO helpt je dan enorm om potentiële klanten bij jou in de buurt te bereiken.  Wat lokale SEO precies is en hoe het werkt, lees je hier.

Wat is SEO?

Zoals je misschien wel weet, staat SEO voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. SEO betreft alle acties die je kunt ondernemen om een webpagina hoger te laten scoren in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van een zoekmachine. Het gaat hierbij om technische aspecten, maar ook om de content op de pagina. Door je website en de individuele pagina’s juist in te richten, zorg je ervoor dat jouw website op bepaalde voor jouw webpagina relevante zoektermen hoger scoort. Verkoop je bijvoorbeeld duurzame kleding voor vrouwen, dan wil je dat je pagina’s goed scoren op termen als ‘duurzame kleding’, ‘duurzame vrouwenkleding’, etcetera.

Omdat Google voor Nederlandse (en Europese) internetgebruikers veruit de populairste zoekmachine is, richten SEO-activiteiten zich met name op het verbeteren van de vindbaarheid via Google.

Wat is lokale SEO en hoe werkt het?

Bij lokale SEO gaat het om het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw webpagina’s in de lokale omgeving.

Google wil zijn gebruikers zoekresultaten tonen die voor hen relevant zijn. Door locatiegegevens weet Google meestal waar een gebruiker zich bevindt. Iemand die zich in Utrecht bevindt en zoekt op de term ‘Mexicaans restaurant’, krijgt daarom restaurants in Utrecht en omgeving te zien, terwijl een gebruiker in Maastricht die dezelfde zoekterm invoert restaurants in (de buurt van) Maastricht te zien krijgt.

We kunnen dus twee soorten lokale SEO-activiteiten onderscheiden:

  1. Acties die je kunt ondernemen om je webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachinegebruikers bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld een gebruiker in Groningen die zoekt op ‘hoveniersbedrijf’.
  2. Acties die je kunt ondernemen om je webpagina’s hoger te laten scoren op een zoekterm plus een plaatsnaam of provincie. Bijvoorbeeld een gebruiker die zoekt op ‘hotel Utrecht’.

Vier tips om beter te scoren op lokale SEO

Hieronder geven we vier tips om beter te scoren op lokale SEO:

1. Meld je bedrijf aan bij Google Bedrijfsprofiel

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om beter te scoren in de zoekresultaten van zoekmachinegebruikers bij jou in de buurt, is je aanmelden op Google Bedrijfsprofiel. In Google Bedrijfsprofiel kun je een profiel aanmaken voor jouw onderneming. In dit profiel vermeld je alle belangrijke bedrijfsinformatie, waaronder de locatie, contactgegevens, openingstijden en een routebeschrijving. Door deze aanmelding komt je bedrijf ook op Google Maps en kun je recensies verzamelen.

Google maar eens op ‘kapper’. Je krijgt dan een kaartje van Google Maps te zien met een aantal kappers bij jou in de buurt. Onder het kaartje krijg je de eerste twee of drie resultaten te zien. Bij deze resultaten vind je de naam van het kappersbedrijf, het gemiddelde aantal sterren op Google, hoeveel jaar het bedrijf al actief is, de adresgegevens, de contactgegevens en of het bedrijf nu open is en wanneer het weer sluit. Ook kun je doorklikken naar de website of de routebeschrijving.

Al deze gegevens haalt Google uit de profielen van bedrijven in Google Bedrijfsprofiel. Wil je dus in deze eerste lokale zoekresultaten terechtkomen, dan is het belangrijk dat je een profiel aanmaakt, dit volledig invult en de informatie up-to-date houdt.

2. Zet je adresgegevens juist op de website

Voeg je adresgegevens toe op elke pagina van je website, in de footer. Dit moet je zodanig doen dat het voor Google leesbaar is. Als je technisch goed onderlegd bent, kun je dit doen door www.schema.org te gebruiken. Houd je je liever niet bezig met de technische kant van de website, dan kun je hiervoor bijvoorbeeld een plug-in gebruiken, zoals Yoast Local SEO. Let op: Deze plug-in kost wel geld.

Het is belangrijk dat de adresgegevens op je website een-op-een overeenkomen met de adresgegevens zoals je die invoert in je profiel op Google Bedrijfsprofiel. Alleen dan maakt Google de juiste connectie tussen jouw webpagina’s en jouw profiel.

3. Zorg voor een vermelding en link vanaf lokale websites/reviewpagina’s

Een belangrijk element bij SEO zijn backlinks. Dit zijn links van andere pagina’s naar jouw website. Wanneer meer websites linken naar jouw webpagina’s, ziet Google dat als een indicatie dat jouw pagina’s belangrijk zijn, zeker wanneer dit kwaliteitswebsites zijn. Hierdoor scoren jouw pagina’s beter in de zoekresultaten van Google.

Om je lokale SEO te verbeteren, kun je bijvoorbeeld denken aan een vermelding van jouw bedrijf op de website van de lokale VVV. Een link vanaf zo’n website naar jouw pagina is erg goed voor je lokale SEO, zeker wanneer naast een link ook adresgegevens, contactgegevens en meer informatie worden gegeven.

Ga daarnaast op zoek naar de lokale reviewpagina’s, maak daarop een account aan en vul dit zo volledig mogelijk in. Vergeet niet om klanten te vragen op deze pagina een review achter te laten.

4. Optimaliseer je URL’s en teksten

Daarnaast kun je jouw lokale vindbaarheid vergroten door de plaatsnaam of provincie op te nemen in je URL’s. Stel, je bent een glazenwasser en je richt je op Amsterdam en omgeving, dan is een URL als: www.glazenwasseramsterdam.nl natuurlijk ideaal. Maar ook op individuele pagina’s kun je de belangrijkste zoekterm en de plaatsnaam of provincie opnemen, bijvoorbeeld: www.schoneramen.nl/glazenwasser-amsterdam. Wanneer je je op meerdere steden richt in een bepaald gebied, kun je ook daarvoor individuele pagina’s schrijven, zoals: www.schoneramen.nl/glazenwasser-weesp of www.schoneramen.nl/glazenwasser-haarlem.

Wanneer je dergelijke pagina’s maakt, moeten de betreffende zoektermen (‘glazenwasser Weesp’ en ‘glazenwasser Haarlem’) natuurlijk ook terugkomen in de teksten op die pagina’s. Schrijf dus pagina’s waarin de link tussen jouw glazenwassersbedrijf en de betreffende plaatsnaam duidelijk wordt. Zorg ervoor dat de zoekterm op de juiste plekken terugkomt. Hiervoor kun je gebruikmaken van de plug-in Yoast SEO (waarvan ook een gratis versie beschikbaar is).

Mindworkz helpt je verder

Wil je een nieuwe website die direct goed ingericht is voor (lokale) SEO? En ben je benieuwd wat wij van Mindworkz hierin voor jou kunnen betekenen? Je kunt eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.