Wat mag een website kosten?

Bereken het aan de hand van deze nieuwe blog

Veel gestelde vraag: wat kost een website?

Het antwoord op die vraag kan mijlenver uiteenlopen.

Je kunt een website laten bouwen voor € 100.000,-, maar ook voor € 500,-.

Strategisch volledig uitgedacht maatwerk vs. een snel opgezette template zonder strategisch plan – beide kunnen een verstandige keus zijn.

 

Wat is een goede website mij waard?

Ik wil jou graag uitdagen om je af te vragen wat een website je waard is.

Om te beginnen stel je vast wat een website voor je bedrijf moet doen.

Veel van onze B2B-klanten hebben als doel om verkoopafspraken te genereren: potentiële klanten ertoe bewegen om online een afspraak te plannen om met jou in gesprek te gaan over de mogelijkheden.

Als dat jouw doel is en we willen weten wat een goede website waard is, dan dienen we de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat is de Life Time Value van mijn klant?
  • Hoeveel kan ik uitgeven aan het acquireren van een nieuwe klant?
  • Van hoeveel van de geboekte afspraken verwacht ik dat ze daadwerkelijk tot een klant leiden?
  • Hoeveel afspraken kan ik verwachten met een goede website?

Op basis van deze vragen kunnen we vaststellen wat een website jou mag kosten om het gewenste bedrijfsresultaat te genereren.

Disclaimer: Alle voorbeeldberekeningen hieronder zitten vol met aannames. Hier kunnen dus geen rechten aan ontleend worden. Ze zijn puur bedoeld als voorbeeld om te laten zien hoe je zelf antwoord kunt krijgen op die vragen.

 

Wat is de Life Time Value van een klant?

Allereerst willen we de Life Time Value (LTV) van je klant vaststellen.

LTV is de totale omzet die een klant jou oplevert gedurende de periode waarin hij klant bij jou is.

Als je bijvoorbeeld een klant hebt die maandelijks € 500,- betaalt voor jouw diensten, en die klant blijft gemiddeld drie jaar klant, dan is de LTV € 500,- x 12 maanden x 3 jaar = € 18.000,-.

Als je klanten bijvoorbeeld een product kopen voor € 5.000,- en 20% van deze klanten koopt ook een aanvullende dienst t.w.v. € 250,- per maand, en ze blijven gemiddeld drie jaar klant, dan is de LTV € 5000,- + € 250,- per maand x 12 maanden x 3 jaar x 20% = € 6.800,-.

Voor ieder bedrijf kan dit getal enorm uiteenlopen.

Daarom is het erg belangrijk om te weten wat dit getal voor jouw bedrijf is.

Niet alleen helpt het je om te weten wat je kunt investeren in marketing, maar het laat ook zien hoe succesvol je bedrijf is en waar nog kansen liggen.

 

Hoeveel van dat bedrag kan ik uitgeven aan het acquireren van een nieuwe klant?

Afhankelijk van je winstmarge kun je vaststellen wat je wilt en kunt uitgeven aan het werven van een nieuwe klant.

Om het simpel te houden, hanteren wij een vuistregel van 10% over de LTV van de klant.

Als een klant jou dus € 18.000,- aan omzet oplevert, kun je 10% alloceren aan het genereren van deze klant.

Met andere woorden, je kunt € 1.800,- uitgeven per klant.

 

Hoeveel van de geboekte afspraken leiden tot een klant?

Of je een klant overhoudt aan een geboekte afspraak hangt af van een aantal factoren.

Hoe goed is je verkoopteam?

Wat is de kwaliteit van de leads die je krijgt?

Sluit jouw aanbod aan op de vraag van je klant? Etc.

In de praktijk zien we dat 20% tot 40% van de geboekte afspraken leidt tot een klant.

Wanneer je uitgaat van 20%, betekent dit dat je vijf afspraken nodig hebt om één klant te genereren.

Dus als je een LTV hebt van € 1.800,-, dan kun je € 1.800,- / 5 afspraken = € 360,- uitgeven aan het genereren van een afspraak.

 

Hoeveel afspraken verwacht je te genereren met je nieuwe website?

Deze vraag is lastig te beantwoorden en wat ik hieronder schets zit vol met aannames.

Om toch een soort van verwachting te scheppen: een goede website levert gemiddeld 2% conversie op.

Dit percentage is sterk afhankelijk van de branche waarin je actief bent, wie je doelgroep is, of je goedkope producten aanbiedt of enterprice oplossingen, etc.

Stel dat jij 2% conversie haalt met een goede website, dan zou dat betekenen dat er uit vijftig websitebezoekers één afspraak gegenereerd wordt.

Stel dat je website twintig bezoekers per dag krijgt, dan zou dat betekenen dat je per jaar 20 x 365 dagen x 2% = 146 afspraken kunt genereren.

(Tip: bekijk met Google Analytics wat je huidige bezoekersaantallen zijn).

 

Wat mag een website dus kosten?

We hebben tot dusver alle vragen beantwoord. Nu moeten we het nog terugbrengen tot één concluderend antwoord: wat mag een website mij kosten?

  • Wat is de Life Time Value van mijn klant?: € 18.000,-
  • Hoeveel kan ik uitgeven aan het acquireren van een nieuwe klant? € 1.800,-
  • Van hoeveel van de geboekte afspraken verwacht ik dat ze daadwerkelijk tot een klant leiden? 20%
  • Hoeveel afspraken kan ik verwachten met een goede website? 146 afspraken

Het totaal dat je dus kunt uitgeven aan een nieuwe website om het gewenste resultaat te bereiken is 146 afspraken x € 1.800 x 20% = € 52.560,-.

 

Nu hoor ik je denken: “dat is veel geld en zekerheid heb ik niet”

Dat klopt. Deze berekening geeft echter wel een beeld van wat je kunt uitgeven om een echt goede website te laten maken door een professioneel bureau, dat weet wat ze doen en dat deze resultaten ook eerder heeft bereikt.

Het goede nieuws is dat wij voor een lager bedrag een goede website kunnen opzetten en dat we deze resultaten ook eerder hebben bereikt met onze klanten.

 

En nu?

Mijn advies aan jou is om voor jezelf de berekeningen te maken en na te gaan wat het potentieel is van jouw bedrijf.

In plaats van in budgetten te denken, onderzoek je wat je kunt uitgeven aan het genereren van een klant.

 

Hulp hierbij nodig? Je kunt me altijd om vragen door een mailtje te sturen naar t.cosson@mindworkz.nl.

Daarbij heb ik een handige exceltool opgezet waarmee je snel deze berekeningen kunt maken.

Dus mocht je hier interesse in hebben, stuur me een mailtje!

Of plan direct online een afspraak met me in om hierover te sparren.