WCAG 2.1: digitale toegankelijkheid voor iedereen

Tim Cosson
maandag 22 maart 2021
4 minuten

Ons leven speelt zich steeds meer digitaal af. We doen onze boodschappen online, we kopen onze kleren online, boeken onze vakanties online en vinden zelfs de liefde online. Ook veel zaken waar je vroeger voor naar het gemeentehuis of een andere overheidsinstelling moest, kun je tegenwoordig online afhandelen. Het is daarom steeds belangrijker dat digitale dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. Om die reden zijn de richtlijnen in het document WCAG 2.1 opgesteld. Deze regels moeten zorgen voor digitale toegankelijkheid voor iedereen.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Miljoenen Nederlanders hebben een of meerdere beperkingen die het gebruik van websites moeilijker kan of kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn;
  • mensen die doof of slechthorend zijn;
  • mensen die motorisch beperkt zijn;
  • mensen die zwakbegaafd zijn;
  • mensen die autistisch zijn;
  • mensen die laaggeletterd zijn;
  • migranten die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.

Bij digitale toegankelijkheid gaat het erom dat iedereen, met of zonder beperking, de kans krijgt gebruik te maken van alle vormen van digitale informatie en dienstverlening. Zo kan iedereen volwaardig deelnemen aan de samenleving. Als een website goed in elkaar zit, kan deze door iedereen worden gebruikt, ook door mensen met een of meerdere beperkingen.

Digitale toegankelijkheid is belangrijk voor alle websites en zelfs verplicht voor websites van overheidsinstanties. Om ervoor te zorgen dat de websites van overheidsinstanties binnen korte tijd allemaal zo toegankelijk mogelijk zijn, is WCAG 2.1 in het leven geroepen.

Wat is WCAG 2.1?

WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. De richtlijnen van WCAG 2.1 helpen overheidsinstellingen – en andere instanties die hun digitale toegankelijkheid willen verbeteren – bij het toegankelijk maken van hun websites. In deze standaard voor digitale toegankelijkheid staan verschillende afspraken en eisen waaraan een website moet voldoen. Deze eisen zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek en praktijkervaringen van mensen met een beperking. Volg je die eisen, dan weet je dus dat jouw website door alle bezoekers gebruikt kan worden.

Het is voor overheidsinstellingen al sinds 2008 verplicht om hun websites toegankelijk te maken. Op 1 juli 2018 is deze verplichting overgegaan in een wettelijke verplichting, vastgelegd in het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’. Overheidsinstellingen kregen toen zo’n twee jaar de tijd om dit in orde te maken. Sinds september 2020 is het voor alle overheidsinstellingen verplicht om hun websites aan deze regels te laten voldoen.

Voldoet jouw website nog niet aan de regels van WCAG 2.1? Of wil je een nieuwe website laten bouwen die aan deze regels voldoet? Dan is het hoog tijd om actie te ondernemen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

De vier principes van WCAG 2.1

De regels van WCAG 2.1 zijn gebaseerd op vier principes: de website moet waarneembaar, bedienbaar en begrijpelijk zijn voor iedereen, en robuust zijn voor alle apparaten. Hieronder bespreken we kort wat deze principes inhouden.

  1. Waarneembaar: mensen moeten de website en elementen op de website kunnen ervaren en gebruiken met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn. Geef bijvoorbeeld tekstalternatieven voor afbeeldingen en transcripties voor audio- of videomateriaal.
  2. Bedienbaar: mensen moeten de website kunnen vinden en gebruiken, ook als ze bepaalde tools niet kunnen gebruiken of wanneer ze gebruikmaken van hulptechnologieën. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de website ook zonder muis te gebruiken is, dus volledig met behulp van het toetsenbord. Gebruik beschrijvende titels voor pagina’s en vensters en gebruik geen knipperende inhoud.
  3. Begrijpelijk: de website moet voor mensen en software begrijpbaar en ‘leesbaar’ zijn. De tekst moet bijvoorbeeld goed te lezen en begrijpelijk zijn en de website moet vertaling via vertaalsoftware mogelijk maken.
  4. Robuust: de website moet kunnen worden ‘gelezen’ door verschillende ‘user agents’, waaronder ook verschillende browsers en hulptechnologieën.

Toegankelijkheidsverklaring

Het is voor overheidsinstellingen ook verplicht om een toegankelijkheidsverklaring te plaatsen voor iedere website waarvoor zij verantwoordelijk zijn. In deze verklaring staat in hoeverre de website al aan WCAG 2.1 voldoet en welke maatregelen de instelling neemt om de website toegankelijk te maken en te houden.

Voor de onderbouwing van een toegankelijkheidsverklaring zijn onderzoeksresultaten van een onafhankelijke partij nodig.

Een website laten maken die voldoet aan de regels genoemd in WCAG 2.1?

Wil je een website laten maken die voldoet aan WCAG 2.1? Wij kunnen je hierbij helpen. Wij hebben hiervoor de juiste kennis en knowhow in huis. Ook beschikken we over de juiste tools en methodes om de digitale toegankelijkheid zelf te testen. We bouwden dan ook al verschillende websites die aan deze regels voldoen.

Nadat we de website hebben opgeleverd, brengen we je graag in contact met een onafhankelijke partij die een audit doet om te bepalen of de website écht aan alle regels voldoet. Blijkt daaruit dat de website nog beter kan op het gebied van digitale toegankelijkheid? Dan passen we de website uiteraard gewoon aan. Neem contact op voor meer informatie of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.