Website reviews, testimonials of cases

Tim Cosson
dinsdag 15 juni 2021
4 minuten

Of je nu een webshop in vintage jurken hebt, een bruiloftsfotograaf bent met een online portfolio of verantwoordelijk bent voor de website van een zakelijke dienstverlener, vertrouwen scheppen is heel belangrijk. De meest gebruikelijke manier waarop je dit kunt doen is via reviews op je website.  Reviews vertellen jouw klanten meer over wie jij bent en wat je doet, of wat jouw bedrijf of instelling hun te bieden heeft. Ook zorgen ze ervoor dat je website betrouwbaar overkomt. Meer over het belang van website reviews en andere opties om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen, lees je hier.

Wat zijn online reviews of website reviews?

Online reviews of website reviews bestaan meestal uit een aantal sterren of een score uit 5 en een stukje tekst waarin een consument een product of dienst beoordeelt. Door ervaringen te delen, geven klanten relevante informatie aan potentiële toekomstige klanten over de kwaliteit van jouw product of dienst.

Je kunt zelf reviews op je eigen website plaatsen, waarbij je invloed hebt op welke recensies je wilt laten zien en welke niet. Maar je kunt klanten ook vragen om via (onafhankelijke) externe partijen reviews achter te laten; denk bijvoorbeeld aan recensies via Google of Trustpilot. Deze platformen kunnen in veel gevallen gekoppeld worden aan je website, zodat bezoekers van je website de beoordelingen direct kunnen zien.

Waarom zijn reviews op je website zo belangrijk?

Je kent het vast wel: voordat je een product online koopt of een dienst online afsluit, kijk je meestal eerst of er al reviews/recensies zijn verschenen over het betreffende product of de betreffende dienst. Zijn de recensies overwegend positief? Dan schept dit vertrouwen. Je bent dan eerder geneigd om het product aan te schaffen of een offerte op te vragen voor de betreffende dienst. Wanneer je veel negatieve recensies leest, of – misschien nog wel erger – er helemaal geen recensies beschikbaar zijn, ben je minder geneigd om met de betreffende partij in zee te gaan.

Het is dan ook geen verrassing dat uit onderzoek blijkt dat reviews een belangrijk onderdeel zijn van het online aankoopproces. Reviews verhogen het conversiepercentage. Dit betekent dat meer mensen die op de website komen daadwerkelijk tot een aankoop overgaan, wanneer zij reviews van het product of de dienst lezen.

Hoe meer reviews, hoe beter

Af en toe een negatieve beoordeling is niet erg, zolang je er maar goed op reageert en probeert om de klant te helpen en hem of haar alsnog tevreden te stellen. Over het algemeen geldt: hoe meer reviews, hoe beter, want de gemiddelde beoordeling wordt hierdoor steeds objectiever. Al deze beoordelingen vormen waardevolle feedback, maar zijn ook een mooi marketinginstrument.

Je kunt reviews ook zien als een digitale vorm van mond-tot-mondreclame. Klanten gebruiken reviews om ervaringen met een product, dienst of bedrijf te delen in hun netwerk. Dit zorgt automatisch voor nieuwe klanten!

Website reviews en andere manieren om vertrouwen te wekken: 5 opties

Je kunt het vertrouwen op verschillende manieren verhogen. We bespreken ze hieronder.

1. ‘Standaard’ reviews op je eigen website en op externe platforms

De eerste optie is natuurlijk de standaard review. Zoals we hierboven al schreven, kun je ervoor kiezen om zelf reviews op je website te plaatsen, of dit via een externe partij doen. Het voordeel van het zelf doen is dat je controle hebt over welke reviews op je website komen en welke niet. Je kunt negatieve of oneerlijke reviews dan eenvoudig weren en enkel de positieve reviews laten zien. Het grote nadeel hiervan is dat veel potentiële klanten hier doorheen prikken. Reviews op externe platformen (eventueel geïntegreerd in de website) vinden mensen over het algemeen betrouwbaarder. Het is daarom verstandig om (ook) via een externe partij recensies te verzamelen.

2. Testimonials op je website

Testimonials lijken op reviews, maar je hebt hier eigenlijk altijd zelf volledige controle over. Testimonials zijn getuigenissen of verklaringen van klanten over hun positieve ervaring met jou als persoon, jouw product of dienst, of jouw bedrijf in het algemeen. Testimonials kunnen zowel korte quotes als langere verhalen zijn. Bovendien kan een testimonial ook in de vorm van een video of audiofragment worden gegeven. Een testimonial is dus dynamischer dan een review.

3. Het uitwerken van cases op je website

Verkoop je een dienst? Dan is het uitwerken van cases ook een goede optie om klanten een beter beeld te geven van wat jij voor hen kan betekenen. Een case beschrijf je zelf. Beschrijf het probleem dat de klant had, hoe je hiermee aan de slag bent gegaan en wat de oplossing was. Op deze manier zorg je ervoor dat potentiële klanten zich kunnen herkennen in mensen die hen voorgingen. Vraag eventueel naar een citaat van de klant om de betrouwbaarheid van jouw beschrijving te vergroten.

4. Een online portfolio

Maak je iets visueels? Ben je bijvoorbeeld fotograaf, grafisch ontwerper of illustrator? Dan is een portfolio op je website een absolute must. In je portfolio laat je zien wat je voor eerdere klanten hebt gemaakt. Klanten krijgen zo een beeld van jouw stijl en de kwaliteit van jouw werk. Dit schept vertrouwen, waardoor klanten eerder geneigd zijn om jou in te huren. Want zeg nu zelf: zou jij een fotograaf inhuren die geen voorbeeldfoto’s op zijn of haar website heeft staan?

Let op: Wanneer je werk in opdracht maakt, is het altijd verstandig om met jouw klant te overleggen over het plaatsen van dit werk in jouw online portfolio. Vooral wanneer het om foto’s gaat, bijvoorbeeld bruidsfoto’s, wil je zeker weten dat de klant instemt met het online plaatsen.

5. Logo’s van bedrijven waarvoor je hebt gewerkt

Heb jij al voor een aantal mooie, grotere klanten gewerkt? Dan is het tonen van de logo’s van bedrijven waarvoor je hebt gewerkt een goede optie. Wanneer potentiële klanten logo’s zien die ze herkennen, geeft dit het gevoel dat ze met een ‘serieuze’ partij in zee gaan, iemand die weet waar hij het over heeft.

Let op: Ook hier geldt dat je altijd even moet navragen of je het logo als referentie op je website mag plaatsen.

Meer informatie over het koppelen van reviews aan je website?

Wil je dat jouw website betrouwbaarheid uitstraalt en bezoekers omzet in klanten? Het plaatsen van reviews op je website kan hier een grote bijdrage aan leveren. Wij helpen je graag om dit technisch mogelijk te maken. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.