Een nieuwe website laten bouwen? Bespreek deze onderdelen met jouw webbureau!

Tim Cosson
dinsdag 15 november 2022
4 minuten

Wil je een website laten bouwen door een webbureau? Dan is het goed om duidelijk op papier te zetten waaraan jouw nieuwe website moet voldoen. Dit noemen we ook wel een website briefing. Maar wat zet je nou eigenlijk in zo’n briefing? Welke onderdelen zijn belangrijk om te bespreken met jouw webbureau? Je leest het hier.

1. Aanleiding voor de nieuwe website

Als je al een website hebt, laat je niet zómaar een nieuwe website bouwen. Een nieuwe website is vaak een redelijk grote investering in geld en tijd. Je hebt hiervoor dan ook vaak een duidelijke aanleiding. Waarschijnlijk ben je ontevreden over je huidige website. Dat kan allerlei redenen hebben, bijvoorbeeld:

  • Het uiterlijk van de website past niet (meer) bij jouw bedrijf of jouw doelgroep.
  • De website doet ouderwets aan.
  • De website is niet gebruiksvriendelijk.
  • De website is niet goed te gebruiken op mobiele apparaten.
  • De website zorgt er niet voor dat je de doelen haalt die je wilt halen.

Zet voor jezelf de problemen met de huidige website op een rijtje, zodat het webbureau daarmee rekening kan houden.

2. Doelstellingen van de website

Naast een duidelijke aanleiding heb je ook bepaalde doelstellingen voor de website. Je wilt dat je website bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf of organisatie. Om ervoor te zorgen dat je website ook echt bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelen, is het belangrijk om op papier te zetten welke hoofddoelen en subdoelen jij nastreeft met die website.

Tip: Stel deze doelen op volgens de SMART-methode. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Door deze methode te gebruiken, maak je de doelen concreet en meetbaar. Hoe je dit doet, lees je in ons artikel over doelen bepalen voor je website.

3. Doelgroep bepalen

Het bepalen van de doelgroep is een belangrijke volgende stap. Voor wie is je website eigenlijk bedoeld? Een website maak je natuurlijk niet voor jezelf, maar voor jouw (potentiële) klanten. Op een succesvolle website staat de gebruiker (jouw ideale klant) centraal. Alle onderdelen van de website, van de lay-out tot de functionaliteiten en van de teksten tot de fotografie, dienen te worden afgestemd op deze gebruiker.

Wil je dat het webbureau een website bouwt waarmee je de hierboven gestelde doelen bereikt? Dan is diepgaande kennis van jouw doelgroep van groot belang. Het opstellen van buyer persona’s helpt je daarbij.

4. Informatie over jouw bedrijf

Nadat je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, is het tijd om een stapje terug te doen en informatie te geven over jouw bedrijf. Voor het webbureau is het namelijk ook heel belangrijk om te weten voor wat voor een bedrijf of organisatie het precies een website bouwt. Formuleer daarom duidelijke antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat doet jouw bedrijf of organisatie precies?
  • Wat is de grootte van jouw bedrijf?
  • Waarin onderscheidt jouw bedrijf of organisatie zich van concurrenten?
  • Wat zijn de kernwaarden, visie en missie van jouw bedrijf?
  • Hoe positioneert jouw bedrijf zich in de markt?

5. Gewenste webpagina’s

Nu de context duidelijk is, ga je specifieker kijken naar de invulling van de website. Wat wil je ongeveer vertellen op de website? Maak een lijst met webpagina’s die je sowieso op de website wilt hebben. Hiermee krijgt het webbureau een goed beeld van de algemene uitlijning van de website en de grootte van het project.

Voorbeelden van veelvoorkomende webpagina’s zijn:

  • Homepage
  • Producten- of diensten
  • Prijzen
  • Cases
  • Contact
  • Over ons
  • Blog

Soms is één pagina met informatie over al jouw producten of diensten voldoende. Maar vaak is het goed om per aangeboden product of dienst een aparte landingspagina te laten maken. Twijfel je over welke pagina’s je nodig hebt om jouw doelen te bereiken? Bespreek dit dan zeker met het webbureau!

6. Gewenste functionaliteiten

Afhankelijk van wat voor bedrijf jij hebt en de doelen die je nastreeft met jouw website, zal je website aan verschillende functionaliteiten moeten voldoen. Voorbeelden van functionaliteiten voor je website zijn:

  • een contactformulier
  • een agendatool
  • aanmeld- en inlogsysteem
  • betaalsysteem
  • inschrijffunctie nieuwsbrief
  • mogelijkheid reviews achter te laten

Kijk dus nog eens goed naar je doelen en bedenk welke functionaliteiten jouw website nodig heeft. Vind je het lastig om dit te bepalen? Geef dat dan aan bij het webbureau, dat als het goed is graag met je meedenkt.

7. Doorlooptijd, planning en budget

Overleg ook altijd de doorlooptijd en planning met je webbureau. Wanneer kan er worden begonnen met de ontwikkeling van de website? Wanneer wil jij dat de website wordt opgeleverd? Is dit haalbaar voor het webbureau? Overleg ook direct over de (verwachte) kosten en kijk of dit aansluit bij jouw budget.

8. Vervolg

Nu je alle belangrijke punten voor de oplevering van de website op papier heb gezet, rest je nog één ding: de afspraken ná het opleveren. Een website is nooit ‘af’. Ook na het opleveren van de website zullen regelmatig nieuwe pagina’s moeten worden aangemaakt, nieuwe blogs moeten worden geplaatst en content moeten worden aangepast.

Bespreek daarom in elk geval de volgende vragen met je webbureau:

  • In wat voor CMS-systeem wordt de website gebouwd?
  • Ben je zelf eigenaar van de code?
  • Kun je na oplevering zelf eenvoudig content toevoegen en aanpassen?
  • Wie voert eventuele technische aanpassingen en updates uit?
  • Wat zijn de afspraken voor kosten voor aanpassingen en onderhoud na oplevering?

Mindworkz: voor websites die doelen bereiken

Wij bouwen websites die passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Websites die doelen bereiken. Wil je ook een complete website op maat? Plan dan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

 

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.