Wat is Google Bedrijfsprofiel? (+ 10 tips voor het invullen van je bedrijfsprofiel!)

Tim Cosson
dinsdag 19 april 2022
4 minuten

Veel consumenten beginnen hun zoektocht naar een product of dienst op Google. Ook wanneer klanten specifiek naar jouw bedrijf op zoek zijn, zullen ze eerder jouw bedrijfsnaam invullen in Google dan rechtstreeks naar jouw website gaan. Het is dus belangrijk dat jouw website goed vindbaar is in Google én dat potentiële klanten via Google de juiste informatie krijgen over jouw adres, openingstijden en telefoonnummer. Daarom is het belangrijk om je bedrijf aan te melden bij Google Bedrijfsprofiel. Wat Google Bedrijfsprofiel precies is en wat je eraan hebt, lees je in deze blog. Ook geven we je tien tips voor het invullen van je bedrijfsprofiel.

Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel wordt ook wel Google My Business of Google Places genoemd. Dit zijn drie verschillende benamingen voor dezelfde tool waarmee je een gratis bedrijfsprofiel kunt aanmaken op Google. In dit bedrijfsprofiel kun je de manier waarop jouw bedrijf wordt vermeld binnen Google Zoeken en Google Maps beheren.

Probeer het maar eens uit door te googelen op onze bedrijfsnaam: Mindworkz.
Je krijgt dan een lijst met zoekresultaten, waarbij de zoekresultaten in de afbeelding links als het goed is bovenaan staan. Rechts van deze lijst met zoekresultaten zie je onze bedrijfsvermelding:

Deze vermelding is een soort korte samenvatting van de belangrijkste gegevens, zoals om wat voor bedrijf het gaat, ons adres, de openingstijden en ons telefoonnummer. Ook zie je dat we gemiddeld 4,8 van de 5 sterren krijgen. Via deze vermelding kun je doorklikken naar onze website, ons direct bellen of een route opvragen via Google Maps.

Een soortgelijke vermelding zie je wanneer je ons opzoekt via Google Maps. Dat ziet er als volgt uit:

Waarom aanmelden bij Google Bedrijfsprofiel?

Google voegt automatisch vermeldingen van bedrijven toe uit verschillende databases. Hierdoor kan het voorkomen dat jouw bedrijf al online staat vermeld, terwijl je zelf geen bedrijfsprofiel hebt aangemaakt in Google Bedrijfsprofiel. Wanneer jouw bedrijf nog geen automatische vermelding heeft, is het belangrijk om een bedrijfsvermelding toe te voegen. Dit zorgt er namelijk voor dat je bedrijfsprofiel wordt getoond in Google Zoeken en Google Maps wanneer potentiële klanten je bedrijfsnaam invullen in Google.

Heeft Google al automatisch een vermelding gemaakt van jouw bedrijf? Dan is het goed om de bestaande vermelding te claimen. Je kunt het bedrijfsprofiel dan namelijk zelf up-to-date houden. Denk aan veranderingen in openingstijden (bijvoorbeeld rond feestdagen), een nieuw telefoonnummer of zelfs een nieuw fysiek adres. Wanneer je zelf het profiel beheert, kun je naast praktische informatie ook foto’s, video’s en berichten toevoegen. Daarnaast kun je klanten vragen om recensies achter te laten via een directe link. Ten slotte kun je op deze recensies reageren, bijvoorbeeld met een bedankje of met excuses en vervolgstappen wanneer een klant ontevreden is.

Kortom, een up-to-date bedrijfsvermelding binnen Google heeft een aantal voordelen:

  • Je bedrijf is beter vindbaar in Google Zoeken en Google Maps.
  • Je klanten krijgen de juiste en meest recente informatie met betrekking tot openingstijden, adresgegevens, telefoonnummer etcetera.
  • Klanten kunnen jou direct bellen door op het telefoonnummer te klikken en kunnen direct naar jou navigeren door op ‘route’ te klikken (bij mobiel gebruik).
  • Je bedrijf wordt beter vindbaar in de zoekresultaten van lokale zoekopdrachten. Wanneer je een lokaal bedrijf hebt of een dienst aanbiedt binnen een bepaalde regio, is een bedrijfsvermelding op Google Bedrijfsprofiel dus nóg belangrijker.
  • Een up-to-date bedrijfsvermelding op Google Bedrijfsprofiel heeft een positieve invloed op de ranking van jouw webpagina’s in de algemene zoekresultaten.
  • Je kunt zelf actief om recensies vragen en reageren op recensies. Wanneer je meer goede recensies hebt en altijd op al je recensies reageert, heeft dit opnieuw een positief effect op de ranking van jouw webpagina’s in de zoekresultaten van Google.

Tien tips voor het invullen van je bedrijfsprofiel op Google Bedrijfsprofiel

Ben je overtuigd van de voordelen van een bedrijfsvermelding op Google? Via de supportpagina van Google kom je erachter hoe je een bedrijfsprofiel aanmeldt of claimt. Hieronder geven we tien tips voor het invullen van je bedrijfsprofiel op Google Bedrijfsprofiel.

  1. Selecteer meerdere relevante bedrijfscategorieën. Bij het invullen van je bedrijfsprofiel moet je een hoofdcategorie passend bij jouw producten of diensten opgeven. Voeg naast deze hoofdcategorie nog enkele andere passende categorieën toe om je vindbaarheid te vergroten.
  2. Voeg volledige en actuele bedrijfsinformatie toe. Denk aan het adres, telefoonnummer, openingstijden. Vul ook de openingstijden rond feestdagen in.
  3. Zorg ervoor dat het adres in jouw bedrijfsprofiel exact overeenkomt met het adres op jouw website. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid van je website in de lokale zoekresultaten.
  4. Voeg een goede beschrijving van jouw bedrijf toe. Beschrijf in maximaal 750 tekens wat je doet, welke producten of diensten je aanbiedt en waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven.
  5. Voeg een juiste URL toe naar jouw website. Veel klanten klikken via de bedrijfsvermelding door naar jouw website. Wanneer deze link niet werkt, zorgt dat voor frustratie en raak je potentiële klanten kwijt.
  6. Voeg foto’s toe aan je profiel. Wanneer je een fysieke locatie hebt waar mensen op bezoek komen, is het belangrijk om foto’s van het pand te tonen (zodat mensen het herkennen wanneer ze op locatie zijn). Daarnaast kun je foto’s toevoegen van de binnenkant (bijvoorbeeld bij een restaurant, hotel, museum of winkel) of foto’s van jouw producten of diensten. Een andere optie is foto’s toevoegen van het team.
  7. Voeg een video toe aan je profiel. Heb je een bedrijfsvideo waarin je precies uitlegt wat jouw bedrijf doet? Ook die kun je goed toevoegen aan je bedrijfsprofiel.
  8. Verzamel en beheer recensies. In je bedrijfsprofiel vind je een directe link die je naar klanten kunt sturen. Hiermee kunnen jouw klanten een recensie achterlaten. Zorg ervoor dat je altijd op alle recensies, goed of slecht, reageert. Beantwoord ook eventuele vragen in de recensies zo snel mogelijk.
  9. Gebruik ‘Posts’ voor het toevoegen van nieuwtjes, evenementen en acties. Dit zijn korte berichten die tijdelijk bij je bedrijfsvermelding komen te staan.
  10. Blijf je profiel regelmatig updaten. Controleer of de openingstijden – ook die tijdens feestdagen – nog kloppen, voeg nieuwe foto’s toe, reageer op recensies en voeg regelmatig nieuwtjes, evenementen en acties toe.

Mindworkz: we create websites

Heb je behoefte aan een nieuwe website die direct goed vindbaar is in Google? En ben je benieuwd wat wij van Mindworkz hierin voor jou kunnen betekenen? Je kunt eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.

 

 

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.