Zoekmachine optimalisatie

Vindbaar worden in Google

Dit is zeer zeker niet het eerste artikel welke het belang van SEO benadrukt (en zal ook absoluut niet het laatste zijn). De vele artikelen die dit onderwerp omschrijven en benadrukken, kenmerken het belang van de tool. In dit blogartikel zal ik de belangrijkste handelingen en aspecten bespreken, opdat je op een relatief gemakkelijke manier je eigen website ‘SEO-proof’ kunt maken. Er zijn namelijk honderden facetten die invloed hebben op SEO, waarvan het leeuwendeel te complex is om in lekentaal binnen een blog te vermelden. Daar ga ik je niet mee lastig vallen.

Kort gezegd betreft SEO de kunst van het verwerven van een hoge positie van je website binnen zoekresultaten van zoekmachines. Zeg je zoekmachines, dan zeg je automatisch Google. SEO wordt vaak in één adem genoemd met SEA, zoekmachine-adverteren. Hoewel adverteren op Google er tevens voor kan zorgen dat je sneller wordt gevonden, is SEA echt een andere discipline dan SEO. Het optimaliseren van je website binnen de zoekresultaten van Google houdt namelijk in dat je op een organische manier, zonder te adverteren, een zo hoog mogelijk resultaat scoort.

Dit gaan we bewerkstelligen aan de hand van de volgende belangrijkste vragen:

Is je website responsive?

We beginnen met een kenmerk welke je als leek waarschijnlijk niet kunt optimaliseren, namelijk de vraag of jouw website zich aanpast aan het medium waarop je website wordt geopend. Wordt je website geopend op een smartphone? Dan dienen knoppen en teksten relatief groter te worden en de menu’s anders te worden ingedeeld dan op bijvoorbeeld een tablet of laptop. Hoe beter jouw website scoort op dit facet, des te hoger zal je website scoren in Google. In één van mijn voorgaande blogs ga ik hier dieper op in.

Wil jij snel checken of je website goed scoort op dit onderdeel, kopieer dan de link van je website naar deze site. Wat je ook kunt doen: maak op je desktop het scherm van je website kleiner en groter en bekijk of teksten, knoppen en menu’s zich aanpassen. Tegenwoordig worden websites vaker mobiel dan op een desktop bezocht. Cru gezegd: anno 2019 is het ondenkbaar dat een website níet responsive wordt opgeleverd.

Zijn je teksten geoptimaliseerd?

De teksten van je website vormen een niet te onderschatten onderdeel van je site. Een tekst die is geoptimaliseerd voor SEO, is een tekst die op het zoekproces of de vraag van de zoekende is afgestemd. Zo dien je er voor te zorgen dat de teksten op je websites (combinaties) van relevante zoekwoorden bevat.

Tevens dien je teksten zó te presenteren dat deze gemakkelijk scanbaar zijn door gebruikers, middels de juiste typografie, heading en ordening. Een Google gebruiker is meestal behoorlijk vluchtig en wil binnen enkele seconden zien of zijn of haar vraag op de specifieke site wordt beantwoord.

Is de content van je website geoptimaliseerd?

Goede content, de inhoud van je website, is op twee manieren belangrijk voor je website. Allereest bepaalt je content, aan de hand van teksten, of er traffic naar je site wordt gegenereerd (zoals hierboven beschreven). Ten tweede zorgt goede content voor een autoritaire website: een website waar veel naar wordt gerefereerd (zoals hierbeneden beschreven). Los van het feit dat goede, delenswaardige content uitstekend werkt voor SEO-doeleinden, draagt dit natuurlijk ook bij aan het optimaliseren van je imago. Denk bij content niet alleen aan teksten, maar ook aan visuele stimuli (zoals foto’s en video’s), downloads, producten en spelletjes. Hier vind je een artikel dat ik in zijn geheel heb gewijd aan content.

Verwijzen er voldoende links naar je website?

Eén van de traditionele tools van Google om zoekresultaten te ordenen is link building. Kortgezegd: hoe meer autoritaire websites naar jouw website verwijzen of linken, des te hoger is de kans dat jouw website goed scoort.

Dit principe werkt volgens het aloude ‘als veel mensen het zeggen, dan zal het wel kloppen’. Ofwel: als veel sites naar jouw website linken én er veel op die links wordt geklikt, dan zal de website wel goed zijn en scoor je automatisch hoog in de ranking. Niet iedere link naar je website wordt even hoog geïndexeerd: de indexering wordt onder andere bepaald aan de hand van de volgende factoren:

  • Wat is de kwaliteit en pagerank van de site van de link?
  • Komen onderwerpen van de verschillende sites overeen?
  • Is de website waarmee wordt gelinkt authentiek, of wordt deze enkel gebruikt ten behoeve van link building?
  • Is het een betaalde link?
  • Komt de link daadwerkelijk van een ander domein?

Hoe bewerkstellig je sterke link building? Allereerst door, zoals hierboven aangegeven, te zorgen dat je goede content op je site hebt. Hoe beter de content, des te meer zullen anderen naar jouw site verwijzen. Vervolgens kun je aan de hand van een sterk social media beleid er ook voor zorgen dat er meer naar je pagina wordt gerefereerd (daarover meer in mijn volgende blog). Tevens is het mogelijk om aan de hand van SEO-bureaus link building uit te besteden, al raden we dat in lang niet alle gevallen aan. Google heeft sinds 2013 namelijk enkele maatregelen getroffen die er voor dienen te zorgen dat verwijzingen authentiek zijn. Misbruik van links die niet authentiek zijn wordt bestraft.

Zijn de technieken achter je website up-to-date?

Zonder je te willen lastigvallen met complexe materie is het van groots belang dat de technieken van je website up-to-date zijn. Zo scoort een snellere website vele malen beter dan een langzame website en spelen de volgende factoren tevens een rol:

  • Minimaliseer CSS, JavaScript en HTML;
  • Minimaliseer je codeteksten;
  • Zorg dat je pagina voor langere tijd (bijvoorbeeld 1 jaar) ‘gecached’ wordt;
  • Verbeter je server-respons tijd;
  • Gebruik PNG foto’s in plaats van JPG foto’s;
  • Optimaliseer je website structuur aan de hand van een juiste sitemap.

Natuurlijk, als vermeld, een groot deel van de bovengenoemde aspecten kun je zelf doen, met name op het gebied van content en in mindere mate op het gebied van link building. Veel bedrijven en ondernemers, inclusief Mindworkz, werken echter volgens het credo ‘doe waar je goed in bent en doe dat beter’.

Google Analytics