Acht onderdelen die niet mogen ontbreken op jouw zakelijke website

Tim Cosson
dinsdag 4 oktober 2022
4 minuten

Een website is een belangrijk onderdeel van je online marketing. Een goede zakelijke website trekt bezoekers en zet deze om in leads en/of klanten. Maar wat zorgt ervoor dat je een succesvolle zakelijke website hebt die je daadwerkelijk meer inkomsten oplevert? Welke pagina’s en welke functionaliteiten moet je website in elk geval hebben? Om antwoord te geven op deze vraag bespreken we in dit artikel acht onderdelen die niet mogen ontbreken op jouw zakelijke website.

1. Een goede homepage

De eerste pagina die elke zakelijke website moet hebben, is een goede homepage. Deze pagina fungeert als het ware als ‘voordeur’ van jouw onderneming. Het is dus belangrijk om een goede eerste indruk achter te laten. Op de homepage moet direct duidelijk worden wie jij bent / om wat voor onderneming het precies gaat en wat je doet of waar jouw bedrijf voor staat. Vermeld dus in elk geval je bedrijfsnaam en plaats je logo. Zorg ook voor een goede header en tagline.

Een bezoeker kan verschillende doelen hebben wanneer hij op jouw homepage terechtkomt. Het is dus belangrijk dat hij vanaf de homepage eenvoudig door kan klikken naar andere pagina’s, zoals pagina’s met informatie over de producten of diensten die je aanbiedt of een pagina met contactgegevens. Ook is het goed om direct een duidelijke Call-To-Action te plaatsen. Zo leidt je je bezoekers direct naar een pagina waar ze een product kunnen aanschaffen, een offerte kunnen aanvragen of een andere actie kunnen uitvoeren. Hiermee ben je vooral bezoekers van dienst die al met de intentie komen om iets te kopen .

Meer over het schrijven van een goede homepage.

2. Product- of dienstpagina’s

Zorg dat je in elk geval één pagina hebt die meer vertelt over het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt. Verkoop je verschillende producten of bied je meerdere diensten aan? Maak dan voor elke dienst of elk product een aparte pagina. Zo kun je elke pagina optimaliseren voor SEO.

3. Conversiegerichte landingspagina’s

Een landingspagina is een pagina waarop een bezoeker ‘landt’ na op een link buiten jouw website te hebben geklikt. Het is dus vaak de eerste pagina van jouw website waarop een bezoeker terechtkomt. Een bezoeker voert bijvoorbeeld een zoekopdracht in op Google en klikt op een van de URL’s in de zoekresultaten. Of hij komt via een link in je nieuwsbrief of via een online advertentie op jouw pagina terecht.

Goede landingspagina’s zijn essentieel op elke zakelijke website. Ze vormen een ‘brug’ tussen jouw advertentie/nieuwsbrief of AdWords-campagne en de pagina’s op jouw website waarop klanten producten of diensten aankopen, offertes aanvragen of contact opnemen. Een landingspagina die goed is opgezet zorgt dus voor conversie.

4. Contact

Het spreekt eigenlijk voor zich dat een contactpagina niet mag ontbreken op jouw zakelijke website. Op deze pagina zet je een contactformulier en geef je alternatieve manieren voor bezoekers om contact op te nemen (bijvoorbeeld via e-mail of telefoon). Zorg ervoor dat het vanaf elke pagina eenvoudig is om naar de contactpagina te navigeren.

5. Over ons

Ook de ‘over ons’-pagina mag niet ontbreken op een zakelijke website. Voor veel klanten is het belangrijk om te zien welke mensen achter een bedrijf of organisatie zitten. Activiteiten zoals zakendoen of producten of diensten aanschaffen via het internet kunnen anders erg anoniem gaan en daardoor wat onbetrouwbaar aanvoelen. Door iets over jezelf en jouw werknemers te vertellen en eventueel foto’s te plaatsen, straal je betrouwbaarheid uit.

6. Reviews, testimonials of cases

Nieuwe klanten die een product of dienst willen aanschaffen, kijken vaak naar de ervaring die andere mensen met het bedrijf, de dienst of het product hebben. Sociale bewijskracht is een krachtig middel waarmee je twijfelende websitebezoekers over de streep kunt trekken. Je kunt dit principe toepassen op je website door het plaatsen van reviews, testimonials of cases.

Meer over reviews, testimonials en cases lees je hier.

7. Logische navigatie

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor elke website. En een van de belangrijkste aspecten als het gaat om gebruiksvriendelijkheid is navigatie. De menustructuur moet logisch zijn opgebouwd, zodat de bezoeker niet ‘verdwaalt’ op de website. Ook moeten producten en diensten binnen enkele klikken te vinden zijn.

8. Call-To-Actions

Een laatste aspect dat niet mag ontbreken op zakelijke websites zijn zogenaamde Call-To-Actions (CTA’s). CTA’s zijn korte stukjes tekst in de gebiedende wijs, waarmee je de bezoeker aanzet tot een bepaalde actie. Dit kan het bestellen van een product zijn, het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact. Bijvoorbeeld: ‘Maak nu een afspraak’. Vaak is deze tekst verwerkt in een knop of link. CTA’s zijn dé manier om bezoekers van je website om te zetten in leads of zelfs klanten. Ze moeten op bijna elke pagina op je website voorkomen.

Meer over Call-To-Actions lees je hier.

Een complete website op maat

Wij bouwen websites die passen bij jouw bedrijf en waarin in elk geval alle bovenstaande onderdelen terugkomen. Wil je ook een complete website op maat? Plan dan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.