Acht tips voor het verzamelen van kwalitatieve backlinks

Tim Cosson
maandag 12 december 2022
5 minuten

Wil je een hoge positie scoren in de zoekresultaten van Google? Dan is linkbuilding, oftewel het verzamelen van waardevolle backlinks, erg belangrijk. In ons vorige artikel ‘Alles wat je moet weten over linkbuilding’ legden we je uit wat linkbuilding precies inhoudt en welke backlinks waardevol zijn en welke niet. In dit artikel gaan we in op het praktische aspect van linkbuilding en geven we acht tips voor het verzamelen van kwalitatieve backlinks.

Linkbuilding: een korte samenvatting

Eerst nog even een korte samenvatting van wat linkbuilding precies is. Linkbuilding is een SEO-tactiek waarbij je actief backlinks verzamelt. Backlinks zijn links vanaf externe websites naar jouw webpagina’s. Deze links verbeteren de positie van je webpagina’s in de zoekresultaten van Google, omdat Google ze ziet als een soort ‘aanbevelingen’ voor jouw pagina. Alle backlinks samen noemen we je backlinkprofiel.

Ga je aan de slag met het verzamelen van backlinks, dan is het goed om te beseffen dat Google niet alleen kijkt naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit van de backlinks. Backlinks zijn waardevol als de website die linkt naar jouw website:

  • een goede autoriteit heeft;
  • content van hoge kwaliteit bevat;
  • vaak wordt bezocht;
  • wat betreft het onderwerp van de pagina goed aansluit bij de content op jouw pagina.

Google Penguin Update en het belang van kwalitatieve backlinks

De kwaliteit van de backlinks in je backlinkprofiel is extra belangrijk geworden sinds de Penguin Update van Google in 2012. Deze update werd uitgerold om overoptimalisatie van backlinks tegen te gaan. Het gevolg van het belang van een goed backlinkprofiel voor je positie in Google was namelijk een grote handel in backlinks. Er ontstonden zogenaamde ‘link farms’: websites die alleen bedoeld zijn om te linken naar andere pagina’s. Website-eigenaren betalen hoge prijzen voor links op dit soort websites.

Google is tegen dit soort praktijken (door Google ‘Link Schemes’ genoemd), omdat een link op zo’n pagina niets zegt over de kwaliteit van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Sinds deze update straft Google dit dus af; een link op een dergelijke website werkt nu juist nadelig op je positie in de zoekresultaten.

Tips voor het verzamelen van kwalitatieve backlinks.

Nu je het belang van een goed backlinkprofiel begrijpt, geven we je graag acht tips voor het verzamelen van kwalitatieve backlinks.

1. Koop geen links op linkfarms

Het mag inmiddels duidelijk zijn: het kopen van backlinks op zogenaamde ‘link farms’ zal de positie van je webpagina’s in Google niet ten goede komen.

2. Plaats content van hoge kwaliteit op je website

Voordat je actief aan de slag gaat met het verzamelen van backlinks, is het belangrijk om zelf content van hoge kwaliteit op je website te plaatsen. Zorg ervoor dat de content op je website sterk en waardevol is voor de gebruiker. Plaats blogs waarin je antwoorden geeft op vragen die gebruikers mogelijk hebben, geef waardevolle informatie en plaats zogenaamde tips en tricks. Naast blogs kun je ook nadenken over het plaatsen van kennisartikelen en het maken en delen van e-books.

Waarom is dit zo belangrijk? Wanneer je goede, kwalitatieve content op je website hebt staan, is het voor externe partijen een stuk aantrekkelijker om naar jouw website te linken. Zeker wanneer je aan linkruil gaat doen, is dit van belang.

3. Benader partners en leveranciers

Een eenvoudige manier om relevante backlinks te verkrijgen, is door partners en leveranciers waar je al mee samenwerkt te vragen om op hun website een link naar jouw website te plaatsen. Vaak doen ze dit graag, bijvoorbeeld in ruil voor een recensie.

4. Benader relevante websites binnen jouw branche

Omdat je niet meer zomaar een handvol links kunt kopen, is het belangrijk om op zoek te gaan naar relevante websites binnen jouw branche, waarvan je graag zou willen dat deze linken naar jouw website. Schrijf de bedrijven van deze websites aan. Vraag of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Geef hierbij de meerwaarde voor hen aan. Bijvoorbeeld: je hebt een waardevolle blog geschreven, die ingaat op een blog van het bedrijf dat je aanschrijft.

5. Stel een linkruil voor

Vaak plaatsen bedrijven je link niet zomaar op hun website. Soms zullen ze hier geld voor vragen en nog vaker zullen ze een tegenprestatie verwachten in de vorm van een linkruil. Een linkruil betekent dat twee bedrijven onderling afspreken naar elkaar te linken. Een linkruil kan nuttig zijn, maar hierbij moet je wel op een paar dingen letten:

  • Kies voor een website met kwalitatieve content die goed wordt bezocht.
  • Het is belangrijk vanaf welke pagina wordt gelinkt naar jouw website. Een backlink op een pagina met nog honderd links naar andere websites levert geen meerwaarde op. Een unieke link op een homepage, of een relevante landingspagina of blog, doet dat wel.

Let op: Google herkent een linkruil wel. Een techniek die daarom vaak wordt gebruikt is ABC-linkruil, waarbij website A linkt naar website B, website B naar website C en website C weer naar website A. Hoewel het een wat sluwere linkruiltechniek is, is Google slim genoeg om ook dit te herkennen. Dat betekent overigens niet dat linkruils geen zin hebben, maar een unieke backlink – een link vanaf een externe website die niet (via via) teruglinkt naar jouw website  – is altijd waardevoller.

6. Schrijf gastblogs

Een goede manier om unieke backlinks te verkrijgen, is het schrijven van gastblogs. Ook hiervoor  moet je opnieuw op zoek naar relevante websites binnen jouw branche. Schrijf deze bedrijven aan met het voorstel om een artikel of blog te schrijven voor hun website. Maak hierbij duidelijk waarover je wilt schrijven en wat hiervan de meerwaarde is voor hun bezoekers.

Goede gastblogs zorgen voor een win-winsituatie: de website waarop de blog wordt geplaatst, heeft er waardevolle content bij, waarmee die website zelf hoger zal scoren in Google. En door in het artikel te linken naar jouw website, heb jij er een waardevolle backlink bij.

7. Schrijf een persbericht

Een persbericht op een nieuwswebsite kan jou veel opleveren. Het persbericht zelf zorgt natuurlijk voor publiciteit en wanneer je in dit persbericht linkt naar een pagina op jouw website, heb je er direct een goede backlink bij. Een backlink vanaf een nieuwswebsite is vaak veel waard, omdat nieuwswebsites veel worden bezocht en vaak een goede domeinautoriteit hebben.

Let op: Het heeft enkel zin om een persbericht te schrijven wanneer je nieuwswaardige informatie hebt. Wanneer het persbericht overduidelijk een reclamepraatje voor jouw bedrijf is, zal geen enkele nieuwswebsite dit plaatsen. Een tip is bovendien om niet alleen grote landelijke media aan te schrijven, maar ook lokale media en vakmedia. Zij zullen eerder geneigd zijn jouw persbericht te plaatsen.

8. Onderhoud je backlinkprofiel goed

Vergeet niet om je backlinkprofiel te onderhouden. Houd een lijst bij van alle websites die naar jouw website linken en loop deze lijst regelmatig na. Wanneer je betaalt voor een backlink of je een linkruil hebt afgesproken, is het natuurlijk wel de bedoeling dat de link ook de afgesproken tijd op de betreffende website blijft staan. Controleer dit met enige regelmaat.

Let op: Wanneer je een pagina op je eigen website verwijdert of een URL aanpast, kan dit gevolgen hebben voor jouw backlinkprofiel. Controleer dus regelmatig of de links naar jouw website nog werken.

Mindworkz: websites die doelen bereiken

Wil je ook een website die hoog scoort in de zoekresultaten van Google? Wij bouwen een website waarmee je jouw doelen bereikt. Benieuwd hoe wij dat doen? Plan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.

 

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.